Obserwuj
Tytuł badania: |
Miejsce języka ojczystego w nauczaniu dwujęzycznym |
Instytucja: |
|
Data: |
marzec 2005 – kwiecień 2005 |
Badacz: |
Małgorzata Korobowicz |
Abstrakt: |
Celem badania było sprawdzenie, w jakim celu i w jakich okolicznościach stosuje się język polski na lekcjach przedmiotów ogólnokształcących w nauczaniu dwujęzycznym. Postawiono następujące pytania badawcze: w jakich sytuacjach, dlaczego i w jakim wymiarze czasowym nauczyciele i uczniowie posługują się językiem ojczystym podczas lekcji przedmiotów niejęzykowych prowadzonych w klasach dwujęzycznych w polskich liceach. Przeprowadzono obserwacje 16 lekcji w klasach pierwszych i drugich z następujących przedmiotów prowadzonych systemem dwujęzycznym (językiem obcym był francuski): matematyki, fizyki, chemii, historii, biologii. Ponadto do nauczycieli tych przedmiotów skierowano ankietę z pytaniami o przyczyny stosowania języka polskiego w nauczaniu dwujęzycznym. Ankietę wypełnili także uczniowie z klas dwujęzycznych. Dzięki niej zbadano uczniowską świadomość posługiwania się przez nich językiem ojczystym na lekcjach prowadzonych w systemie dwujęzycznym. Eksperyment przeprowadzono w XV Liceum Ogólnokształcącym im. Narcyzy Żmichowskiej w Warszawie. Wyniki badania wskazują na zależność pomiędzy umiejętnościami językowymi nauczycieli a używaniem przez nich języka polskiego w nauczaniu dwujęzycznym przedmiotów ogólnokształcących: im niższy poziom znajomości języka obcego, tym częstsze przypadki używania języka polskiego na lekcjach. |
Deskryptory TESE: |
dwujęzyczność, język ojczysty, nauczanie języków obcych, jakość nauczania, nauczanie |
TESE descriptors: |
bilingualism, mother tongue, foreign language teaching, teaching quality, teaching |
Publikacje: |
- Korobowicz, M. (2008). Miejsce języka ojczystego w nauczaniu dwujęzycznym. W: Z. Dzięgielewska (red.), Nauczanie dwujęzyczne w Polsce i Europie (s. 80-90). Pobrane z http://www.bc.ore.edu.pl/Content/35/Dwujezyczne_polska.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.