BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Miejsce języka ojczystego w nauczaniu dwujęzycznym
Instytucja:
Data: marzec 2005 – kwiecień 2005
Badacz: Małgorzata Korobowicz
Abstrakt:

Celem badania było sprawdzenie, w jakim celu i w jakich okolicznościach stosuje się język polski na lekcjach przedmiotów ogólnokształcących w nauczaniu dwujęzycznym. Postawiono następujące pytania badawcze: w jakich sytuacjach, dlaczego i w jakim wymiarze czasowym nauczyciele i uczniowie posługują się językiem ojczystym podczas lekcji przedmiotów niejęzykowych prowadzonych w klasach dwujęzycznych w polskich liceach. Przeprowadzono obserwacje 16 lekcji w klasach pierwszych i drugich z następujących przedmiotów prowadzonych systemem dwujęzycznym (językiem obcym był francuski): matematyki, fizyki, chemii, historii, biologii. Ponadto do nauczycieli tych przedmiotów skierowano ankietę z pytaniami o przyczyny stosowania języka polskiego w nauczaniu dwujęzycznym. Ankietę wypełnili także uczniowie z klas dwujęzycznych. Dzięki niej zbadano uczniowską świadomość posługiwania się przez nich językiem ojczystym na lekcjach prowadzonych w systemie dwujęzycznym. Eksperyment przeprowadzono w XV Liceum Ogólnokształcącym im. Narcyzy Żmichowskiej w Warszawie. Wyniki badania wskazują na zależność pomiędzy umiejętnościami językowymi nauczycieli a używaniem przez nich języka polskiego w nauczaniu dwujęzycznym przedmiotów ogólnokształcących: im niższy poziom znajomości języka obcego, tym częstsze przypadki używania języka polskiego na lekcjach.

Deskryptory TESE: dwujęzyczność, język ojczysty, nauczanie języków obcych, jakość nauczania, nauczanie
TESE descriptors: bilingualism, mother tongue, foreign language teaching, teaching quality, teaching
Publikacje:
  • Korobowicz, M. (2008). Miejsce języka ojczystego w nauczaniu dwujęzycznym. W: Z. Dzięgielewska (red.), Nauczanie dwujęzyczne w Polsce i Europie (s. 80-90). Pobrane z http://www.bc.ore.edu.pl/Content/35/Dwujezyczne_polska.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"