BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Miejsce i znaczenie samowychowania w przygotowywaniu się studentów do zawodu nauczyciela
Data: grudzień 2010
Badacz: Lucyna Smółka
Abstrakt:

W badaniu wzięło udział 100 osób, w tym 50 studentek niestacjonarnych studiów licencjackich na kierunku: pedagogika, specjalności: przedszkolna i wczesnoszkolna, na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. W badanej próbie było także 50 studentek podyplomowych studiów pedagogicznych w WSPiM w Chrzanowie, na specjalności: przedszkolna i wczesnoszkolna. Średni wiek studentek studiów licencjackich: 23,2 roku, a osób ze studiów podyplomowych: 29,5 roku. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, a w jej ramach kwestionariusz ankiety. 72 respondentki opowiedziały się za wprowadzeniem na studiach przedmiotu kształcącego umiejętność autokreacji. Pozostałe studentki nie widziały takiej potrzeby; argumentowały to opinią o przeładowanym programie studiów i braku metod kształtowania rozwoju wewnętrznego. Do cech osobowościowych, potrzebnych w zawodzie nauczyciela, ale niewyuczalnych w czasie studiów, respondentki zaliczyły: asertywność, cierpliwość, dobry kontakt z dzieckiem, empatię, odpowiedzialność, troskę o innych, obowiązkowość, dyscyplinę i in. Badane były jednak zdania, że cechy te można wykształcić we własnym zakresie. Studentki miały trudności z określeniem swoich życiowych osiągnięć i porażek. Łatwiej jednak było im wskazać swoje sukcesy niż porażki i słabo opanowane kompetencje. Na podstawie wyników badania potwierdzono różnice między studentkami studiów licencjackich i podyplomowych w zakresie odgrywanych ról życiowych. Pierwsze z badanych poświęcały się przede wszystkim życiu studenckiemu, a pozostałe – wychowywaniu dzieci.

Deskryptory TESE: doskonalenie zawodowe nauczycieli, doskonalenie zawodowe w toku pracy, osobowość, zawód nauczyciela, nauczyciel, kompetencje, zachowania, życie studenckie
TESE descriptors: in-service teacher training, in-service training, personality, teaching profession, teacher, competence, behaviour, student life
Publikacje:
  • Smółka, L. (2012). Miejsce i znaczenie samowychowania w przygotowywaniu się studentów do zawodu nauczyciela. W: J. Bałachowicz i A. Szkolak (red.), Z zagadnień profesjonalizacji nauczycieli wczesnej edukacji w dobie zmian (s. 35-48). Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Wydawnictwo „Libron”.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"