Abstrakt: |
W badaniu wzięło udział 100 osób, w tym 50 studentek niestacjonarnych studiów licencjackich na kierunku: pedagogika, specjalności: przedszkolna i wczesnoszkolna, na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. W badanej próbie było także 50 studentek podyplomowych studiów pedagogicznych w WSPiM w Chrzanowie, na specjalności: przedszkolna i wczesnoszkolna. Średni wiek studentek studiów licencjackich: 23,2 roku, a osób ze studiów podyplomowych: 29,5 roku. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, a w jej ramach kwestionariusz ankiety. 72 respondentki opowiedziały się za wprowadzeniem na studiach przedmiotu kształcącego umiejętność autokreacji. Pozostałe studentki nie widziały takiej potrzeby; argumentowały to opinią o przeładowanym programie studiów i braku metod kształtowania rozwoju wewnętrznego. Do cech osobowościowych, potrzebnych w zawodzie nauczyciela, ale niewyuczalnych w czasie studiów, respondentki zaliczyły: asertywność, cierpliwość, dobry kontakt z dzieckiem, empatię, odpowiedzialność, troskę o innych, obowiązkowość, dyscyplinę i in. Badane były jednak zdania, że cechy te można wykształcić we własnym zakresie. Studentki miały trudności z określeniem swoich życiowych osiągnięć i porażek. Łatwiej jednak było im wskazać swoje sukcesy niż porażki i słabo opanowane kompetencje. Na podstawie wyników badania potwierdzono różnice między studentkami studiów licencjackich i podyplomowych w zakresie odgrywanych ról życiowych. Pierwsze z badanych poświęcały się przede wszystkim życiu studenckiemu, a pozostałe – wychowywaniu dzieci. |