BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Miejsce i rola Towarzystwa Krzewienia Kultury Fizycznej w systemie wychowania fizycznego dzieci i młodzieży
Projekt badawczy:
  • Kultura fizyczna w kształtowaniu sposobu życia, zdrowia i sprawności fizycznej społeczeństwa
pokaż badania
Data: 1986 – 1990
Badacz: Zofia Szpinda
Abstrakt:

Pedagogiczne badanie środowiskowe miało na celu dokonanie ilościowej i jakościowej oceny funkcjonowania stałych form pracy z dziećmi i młodzieżą realizowanych w Towarzystwie Krzewienia Kultury Fizycznej. W badaniu wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego oraz technikę ankiety (kwestionariusz skierowany do prezesów TKKF) i wywiadu (kwestionariusz skierowany do instruktorów prowadzących ogniska TKKF). Metodą uzupełniającą były obserwacja nieuczestnicząca zajęć grup ćwiczebnych wybranych losowo ognisk oraz analiza dokumentów statystycznych Zarządu Głównego TKKF oraz dokumentów i materiałów zarządów badanych ognisk. Opracowano także arkusz sprawozdawczy z działalności ognisk statutowych oraz przeprowadzono wywiady z nauczycielami wychowania fizycznego i dyrektorami szkół podstawowych i ponadpodstawowych współpracujących z TKKF w celu pogłębienia obrazu aktywności tej organizacji w środowisku lokalnym. Badaniami objęto łącznie 75 ognisk z 18 województw Polski. Zebrano ogółem 3080 ankiet od dzieci i młodzieży, 136 wywiadów z instruktorami, 75 ankiet od prezesów wybranych ognisk i 75 arkuszy sprawozdawczych z działalności tych ognisk, 50 wywiadów z dyrektorami szkół i nauczycielami WF-u. Hospitowano 56 zajęć. TKKF stanowiło istotne ogniwo w systemie wychowania fizycznego dzieci i młodzieży m.in. za sprawą oferty programowej, która dzięki atrakcyjności i prezentowaniu wzorów osobowych stwarzała warunki do internalizacji aktywnych postaw przez dzieci i młodzież. Uczestnicy zajęć organizowanych przez ogniska TKKF mieli odpowiednią motywację do podejmowania wybranych form aktywności ruchowej. Wpływ szkoły na kształtowanie motywacyjno-emocjonalnych postaw dzieci i młodzieży wobec aktywności ruchowej okazał się niewielki. Badane szkoły nie były zainteresowane stwarzaniem dogodnych warunków dla pozaszkolnej aktywności ruchowej swoich uczniów w ramach ognisk TKKF – dyrektorzy okazywali niechęć do udostępniania TKKF szkolnej bazy rekreacyjno-sportowej. Poziom efektywności wychowawczej TKKF obniżało ograniczenie współpracy ognisk TKKF ze szkołami do sfery ekonomicznej.

Deskryptory TESE: wychowanie fizyczne, organizacja młodzieżowa, zajęcia pozaszkolne, młodzież, dziecko
TESE descriptors: physical education, youth organisation, out-of-school-hours provision, youth, child
Publikacje:
  • Szpinda, Z. (1992). Miejsce i rola Towarzystwa Krzewienia Kultury Fizycznej w systemie wychowania fizycznego dzieci i młodzieży. W: R. Przewęda (red.), Wychowanie fizyczne w Polsce (s. 53-65). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"