BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Znaczenie spontanicznych form aktywności dzieci i młodzieży oraz wczesnej inicjacji w procesie wychowania do kultury fizycznej
Projekt badawczy:
  • Kultura fizyczna w kształtowaniu sposobu życia, zdrowia i sprawności fizycznej społeczeństwa
pokaż badania
Data: 1986 – 1988
Badacz: Maria Sadowska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w ramach CPBP 08.16.IV; jego celem było znalezienie odpowiedzi na pytanie, czy w procesie wychowania do kultury fizycznej można działać na dzieci i młodzież tak, by nie hamować ich spontanicznej aktywności ruchowej, lecz pobudzać ją i ukierunkowywać. Badaniem objęto cztery makroregiony Polski: środkowo-wschodni (Hrubieszów i okolice), środkowy (Warszawa i okolice), północny (Stargard Szczeciński i okolice) oraz południowy (Wisła i okolice). Łącznie przebadano 1175 uczniów szkół podstawowych z klas czwartych i ósmych o profilu ogólnym i sportowym oraz 802 rodziców badanych. Odrębnymi obserwacjami spontanicznej aktywności ruchowej podczas przerw międzylekcyjnych, lekcji wychowania fizycznego i czasu wolnego poza szkołą objęto 200 tys. dzieci z blisko 300 szkół średnich i podstawowych z całej Polski. Badanie właściwe poprzedzono badaniem pilotażowym (1986) w Szkole Podstawowej nr 258 oraz w Liceum Ogólnokształcącym im. Hoffmanowej. Na jego podstawie opracowano ankiety dla dzieci i rodziców, które zweryfikowano w 1987 roku i powtórzono w maju 1988. Zanotowano wyraźną zbieżność między aktywnością ruchową rodziców i ich dzieci – aktywność ruchowa rodziców miała na dzieci większy wpływ niż słowne namawianie do ruchu. Najważniejszą rolę w inicjacji i pobudzaniu aktywności ruchowej badanych odgrywał w mieście ojciec, a na wsi rodzeństwo i koledzy. Rola matki okazała się marginalna, szczególnie na wsi. Elementem hamujących spontaniczną aktywność ruchową były rygory narzucane przez szkołę, malejący autorytet nauczyciela i niewłaściwy proces wychowania fizycznego. Wbrew obiegowej opinii o nieakceptowaniu przez dziewczęta intensywnych lekcji wychowania fizycznego dowiedziono, że jest przeciwnie – pod warunkiem, że lekcje będą ciekawe, przeprowadzone najlepiej z użyciem muzyki lub niekonwencjonalnych przyborów. Najważniejszą potrzebą w procesie szkolnej inicjacji było uatrakcyjnienie zajęć z wychowania fizycznego.

Deskryptory TESE: wychowanie fizyczne, zajęcia pozaszkolne, młodzież, szkoła podstawowa, relacja rodzice – dziecko
TESE descriptors: physical education, out-of-school-hours provision, youth, primary school, parent-child relation
Publikacje:
  • Sadowska, M. (1992). Znaczenie spontanicznych form aktywności dzieci i młodzieży oraz wczesnej inicjacji w procesie wychowania do kultury fizycznej. W: R. Przewęda (red.), Wychowanie fizyczne w Polsce (s. 43-52). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"