BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Prospekcja w wychowaniu fizycznym młodzieży akademickiej na przykładzie studentów medycyny
Projekt badawczy:
  • Kultura fizyczna w kształtowaniu sposobu życia, zdrowia i sprawności fizycznej społeczeństwa
pokaż badania
Data: 1989
Badacz: Adam Fijewski, Elżbieta Rutkowska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w ramach CPBP 08.16. Celem badania była diagnoza postaw studentów medycyny wobec podstawowych zagadnień kultury fizycznej. Badaniem objęto łącznie 2248 osób, w tym: 1981 studentów pierwszego i szóstego roku wydziału lekarskiego z pięciu losowo wybranych akademii medycznych w Białymstoku, Gdańsku, Lublinie, Krakowie i Szczecinie (grupa badana); studentów Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej i Politechniki Lubelskiej (grupa kontrolna). Posłużono się metodą sondażu diagnostycznego, technikami ankiety, autoobserwacji, obserwacji uczestniczącej. Autoobserwację przeprowadzono w Akademii Medycznej w Lublinie. 70 dobranych losowo studentów przez siedem dni zapisywało informacje dotyczące czynności związanych ze sposobem odżywiania się, stosowania używek, zabiegami higienicznymi, spędzaniem wolnego czasu. 49,4% badanych zgodziło się, że zdrowie jest bardzo ważne, ale nie można go uważać za wartości pierwszoplanową; postawa wobec zdrowia zmieniała się korzystnie w trakcie studiów, kierunek nie wpływał na nią w dużym stopniu. 72,3% studentów medycyny i 71,3% pozostałych zgodziło się, że higiena jest elementarnym obowiązkiem każdego człowieka, świadczy o jego kulturze i jest podstawowym warunkiem zachowania zdrowia; zachowania higieniczne nie zawsze pokrywały się z deklaracjami, prawie żadnych zasad nie przestrzegała jedna piąta grupy badanej i jedna trzecia kontrolnej; studiowanie medycyny wpływało korzystnie na postawy i zachowania. 45,9% studentów medycyny i 39,6% pozostałych zgodziło się, że racjonalna dieta jest jednym z kilku warunków prawidłowego funkcjonowania organizmu ludzkiego; większość studentów nie przestrzegała zasad dietetycznych; postawy w trakcie studiów medycznych zmieniały się w grupie badanej. 50,3% studentów medycyny stwierdziło, że ćwiczenia fizyczne mogą korzystnie wpływać na organizm człowieka, 43,9% uznało, że są one niezastąpionym środkiem regeneracji sił, ochrony zdrowia, budowy i sprawności obowiązków każdego człowieka; opinie korzystnie odróżniały grupę badaną od kontrolnej i starszych studentów od młodszych. 68,9% stwierdziło, że ruch jest jednym z najlepszych i najskuteczniejszych środków profilaktycznych, terapeutycznych i rehabilitacyjnych; 27% doceniało rolę ruchu we współczesnej medycynie jako środka uzupełniającego. Opinie studentów medycyny o roli aktywności ruchowej nie były poparte odpowiednią wiedzą; nie różniła się ona od wiedzy grupy kontrolnej; nie było też większych różnic w zakresie oceny poziomu własnych umiejętności z zakresu stosowania ćwiczeń fizycznych w przypadku różnych dolegliwości. 37,1% grupy badanej deklarowało ćwiczenia fizyczne raz w tygodniu; wśród ćwiczących systematycznie 37,7% ćwiczyło dłużej niż 30 minut; ćwiczenia podejmowano głównie dla przyjemności i z potrzeby ruchu. Podczas samoobserwacji codzienną aktywność wykazały trzy osoby. Uroda ciała była wartością pierwszoplanową i związaną z własną aktywnością dla 44,1% kobiet i 31,7% mężczyzn; 77,4% było zadowolonych z urody swojego ciała; 79,5% zauważało u siebie różne wady i odchylenia od normy; 65,2% starało się je korygować. Ćwiczenia z myślą o urodzie podejmowało 24% ogółu badanych i 75% kobiet. Połowa badanych deklarowała się jako wrogowie papierosów, połowa zgodziła się też, że choć palenie jest szkodliwe, to jest prywatną sprawą palących; studenci medycyny byli nieco bardziej krytyczni, wśród nich szczególnie starsze studentki. Papierosy paliło 54% studentów medycyny, 22,4% kobiet i 40,4% mężczyzn; odsetek palących wzrastał w trakcie studiów; studiowanie sprzyjało liberalizacji wobec palenia. 39,4% zamierzało przestać palić, 44,9% wahało się. Podczas samoobserwacji paliło 15,9% kobiet i 30,8% mężczyzn, w większości studenci starszych lat. 46,5% zgodziło się, że problem alkoholizmu narasta i należy obniżyć spożycie przez ograniczenie produkcji i sprzedaży. 36% zgodziło się, że alkohol spożywany w niewielkich ilościach wpływa korzystnie na zdrowie i samopoczucie. Wobec picia alkoholu bardziej krytyczne były studentki; mniej krytyczni byli badani ze starszych lat. Podczas autoobserwacji alkohol piło 61,4% badanych, średnio około 500 ml na osobę, przeważnie wino i piwo. Wszyscy badani zgodzili się, że narkotyki to jeden z najpoważniejszych problemów współczesności i trzeba zrobić wszystko, by zapobiec dalszej ekspansji tego zjawiska. Mężczyźni byli bardziej skłonni do ocen liberalnych, częściej opowiadali się za dostępnością narkotyków o łagodnym działaniu. Bezpośredni kontakt ze środkami o działaniu narkotycznym miało 11,8% grupy badanej; 82,6% badanych stwierdziło, że nigdy dobrowolnie nie przyjmą środka o działaniu narkotycznym. 22,5% studentów medycyny i 23,4% pozostałych uprawiało sport dłużej niż dwa lata; zadeklarowano średnio około 10 dyscyplin; opinie młodszych studentów były bardziej krytyczne niż starszych, opinie studentek były bardziej krytyczne niż opinie studentów. 58,1% studentów medycyny i 52,1% pozostałych stwierdziło, że wychowanie fizyczne jest przedmiotem potrzebnym, ale wymagającym pewnych korekt. 30% stwierdziło, że zajęcia WF-u dają możliwość usprawnienia ciała. 73,5% studentów medycyny stwierdziło, że zajęcia powinny zmierzać w kierunku szeroko rozumianej rekreacji; 74,5% postulowało zajęcia WF-u na wszystkich latach studiów; postawy wobec WF-u właściwie nie zmieniały się w trakcie studiów.

Deskryptory TESE: postawa, medycyna człowieka, wychowanie fizyczne, zdrowie, student, profilaktyka, narkomania, studia wyższe
TESE descriptors: attitude, human medicine, physical education, health, student, prevention, drug abuse, higher education course
Publikacje:
  • Rutkowska, E. i Fijewski, A. (1992). Prospekcja w wychowaniu fizycznym młodzieży akademickiej na przykładzie studentów medycyny. W: R. Przewęda (red.), Wychowanie fizyczne w Polsce (s. 82-112). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"