BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Propozycje nagród i kar regulaminowych w zakładzie poprawczym
Data: 1991
Badacz: Zdzisław Lorek
Abstrakt:

Celem badania było ustalenie, jakie kary i nagrody byłyby najbardziej pożądane w procesie wychowania resocjalizacyjnego. O przedstawienie propozycji poproszono wychowanków dwóch zakładów poprawczych (w Kcyni i Szubinie), pracowników tych placówek i studentów czwartego roku pedagogiki resocjalizacyjnej Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy. Na 60 pedagogów (nauczycieli, nauczycieli zawodu, wychowawców) swoje propozycje przedstawiło 9 osób, pozostali odmówili przedstawienia własnej koncepcji kar i nagród. Uzyskano 72 propozycje wychowanków i 34 projekty studentów. Podjęte badanie miało charakter sondażowy. Z badań wynika, że wychowankowie zakładów poprawczych spośród nagród regulaminowych, określonych rozporządzeniem, najbardziej cenią urlopy i przepustki. Refleksję budzi niska pozycja wycieczek, obozów itp. organizowanych przez zakład. Wynikałoby z tego, że wychowankowie najbardziej cenią takie sytuacje, w których pozostają bez nadzoru pracowników. Postulowali natomiast takie nagrody pozaregulaminowe, jak indywidualne oglądanie telewizji w czasie wolnym i po godz. 22, wyjście na mszę św. do miasta, indywidualną pracę poza zakładem. Z analizy nagród regulaminowych i propozycji nowych nagród wynika tendencja wśród wychowanków do większej swobody w zakładzie poprawczym. Najczęściej proponowanymi karami regulaminowymi były te będące w istocie pozbawieniem prawa do nagród: wstrzymanie przepustek i zawieszenie prawa do urlopu. Spośród kar pozaregulaminowych najczęstszą propozycją był zakaz oglądania filmów i wykonywanie dodatkowej pracy. Wychowankowie zaproponowali bogatszy wachlarz nagród niż studenci resocjalizacji. Studenci na drugim miejscu postawili nagrodę polegającą na udziale nieletnich w różnych imprezach, ale pod nadzorem pracowników. Zaproponowali też nagrodę polegającą na spotkaniu z ciekawymi ludźmi, której nie wymienił żaden z wychowanków. Podobnie jak u wychowanków często proponowano kary pozaregulaminowe: zakaz korzystania z rozrywek oraz wykonanie dodatkowej pracy. Wyniki sondażu świadczą nie tylko o konieczności zmiany hierarchii poszczególnych kar i nagród, lecz także o potrzebie wyeliminowania z tego zestawu niektórych środków wychowawczych i zastąpienie ich nowymi. Wskazane byłoby, gdyby rady pedagogiczne placówek resocjalizacyjnych, przygotowujące regulaminy, uwzględniły nie tylko postulaty praktyków i teoretyków, lecz także własnych wychowanków.

Deskryptory TESE: resocjalizacja, sankcja, dzieci w placówkach opiekuńczych, młodzież, złe sprawowanie
TESE descriptors: correctional education, sanction, children in public care, youth, misconduct
Publikacje:
  • Lorek, Z. (1992). Propozycje nagród i kar regulaminowych w zakładzie poprawczym. Szkoła Specjalna, 5, 250-256.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"