Abstrakt: |
Celem badania było ustalenie, jakie kary i nagrody byłyby najbardziej pożądane w procesie wychowania resocjalizacyjnego. O przedstawienie propozycji poproszono wychowanków dwóch zakładów poprawczych (w Kcyni i Szubinie), pracowników tych placówek i studentów czwartego roku pedagogiki resocjalizacyjnej Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy. Na 60 pedagogów (nauczycieli, nauczycieli zawodu, wychowawców) swoje propozycje przedstawiło 9 osób, pozostali odmówili przedstawienia własnej koncepcji kar i nagród. Uzyskano 72 propozycje wychowanków i 34 projekty studentów. Podjęte badanie miało charakter sondażowy. Z badań wynika, że wychowankowie zakładów poprawczych spośród nagród regulaminowych, określonych rozporządzeniem, najbardziej cenią urlopy i przepustki. Refleksję budzi niska pozycja wycieczek, obozów itp. organizowanych przez zakład. Wynikałoby z tego, że wychowankowie najbardziej cenią takie sytuacje, w których pozostają bez nadzoru pracowników. Postulowali natomiast takie nagrody pozaregulaminowe, jak indywidualne oglądanie telewizji w czasie wolnym i po godz. 22, wyjście na mszę św. do miasta, indywidualną pracę poza zakładem. Z analizy nagród regulaminowych i propozycji nowych nagród wynika tendencja wśród wychowanków do większej swobody w zakładzie poprawczym. Najczęściej proponowanymi karami regulaminowymi były te będące w istocie pozbawieniem prawa do nagród: wstrzymanie przepustek i zawieszenie prawa do urlopu. Spośród kar pozaregulaminowych najczęstszą propozycją był zakaz oglądania filmów i wykonywanie dodatkowej pracy. Wychowankowie zaproponowali bogatszy wachlarz nagród niż studenci resocjalizacji. Studenci na drugim miejscu postawili nagrodę polegającą na udziale nieletnich w różnych imprezach, ale pod nadzorem pracowników. Zaproponowali też nagrodę polegającą na spotkaniu z ciekawymi ludźmi, której nie wymienił żaden z wychowanków. Podobnie jak u wychowanków często proponowano kary pozaregulaminowe: zakaz korzystania z rozrywek oraz wykonanie dodatkowej pracy. Wyniki sondażu świadczą nie tylko o konieczności zmiany hierarchii poszczególnych kar i nagród, lecz także o potrzebie wyeliminowania z tego zestawu niektórych środków wychowawczych i zastąpienie ich nowymi. Wskazane byłoby, gdyby rady pedagogiczne placówek resocjalizacyjnych, przygotowujące regulaminy, uwzględniły nie tylko postulaty praktyków i teoretyków, lecz także własnych wychowanków. |