BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Znaczenie samooceny w funkcjonowaniu społecznym – na przykładzie młodzieży maturalnej
Data: [2008]
Badacz: Anna Turowska
Abstrakt:

Celem badania było poznanie sposobu postrzegania samej siebie przez młodzież maturalną w okresie transformacji kraju. Weryfikacji poddano następująca założenia: młodzież maturalna będzie oceniała siebie wysoko; zaistnieją niewielkie różnice w samoocenie dziewcząt i chłopców, wynikające z tempa rozwoju psychofizycznego. Badaniem objęto nim 300 uczniów klas maturalnych liceów ogólnokształcących w Warszawie (w tym 181 dziewcząt i 119 chłopców). Średnia wieku badanych wyniosła 18 lat. W badaniu zastosowano test ACL Gougha i Heilbruna (1971) w tłumaczeniu Z. Płużek (1984). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że znakomita większość (90,3%) maturzystów posiadała wysoki poziom samooceny. W przypadku 8% respondentów poziom ten był niski. Brak danych zanotowano w pięciu przypadkach (1,7%). Wykazano również, że płeć nie różnicowała znacząco poziomu samooceny badanych – poziom wysoki reprezentowało 91% dziewcząt i 89% chłopców, poziom niski zaś – 7,1% dziewcząt i 9,2% chłopców.

Deskryptory TESE: samoocena, młodzież, szkoła średnia, zachowania społeczne, płeć
TESE descriptors: self-evaluation, youth, secondary school, social behaviour, gender
Publikacje:
  • Turowska, A. (2008). Znaczenie samooceny w funkcjonowaniu społecznym – na przykładzie młodzieży maturalnej. Kultura i Edukacja, 2, 151-162.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"