BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Znaczenie sprawności czytania oraz słuchania w procesie samokształcenia w języku angielskim
Data: [2007]
Badacz: Joanna Lewińska
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii studentów uczących się języka angielskiego oraz ich nauczycieli na temat sposobów kształtowania sprawności receptywnych (tzn. czytania i słuchania) w języku angielskim. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego (dwa kwestionariusze ankiety), którym objęto 282 studentów Uniwersytetu Warszawskiego uczących się na pierwszym roku, w tym 190 studentów kierunków filologicznych (37%: poziom średnio zaawansowany, 62%: poziom zaawansowany) oraz 92 studentów uczęszczających na lekcje języka angielskiego w ramach lektoratu (poziom średniozaawansowany). W badaniu wzięli również udział nauczyciele języka angielskiego: 36 lektorów oraz 32 wykładowców. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że studenci uczący się języka angielskiego w ramach lektoratu częściej rozwijają sprawności receptywne niż produktywne. Z kolei w przypadku studentów kierunków filologicznych rozwijają jednocześnie oba rodzaje sprawności. Spory odsetek badanych z obu grup czytał w celach informacyjnych, by zdobyć wiedzę na temat najnowszych osiągnięć naukowych. Studenci uczący się w ramach lektoratów czytali często, by podnieść kompetencje językowe, a studenci filologii – by podnieść kwalifikacje w wykonywaniu zawodu tłumacza. Badani z obu grup mieli okazję doskonalić sprawność słuchania w trakcie wykładów w języku angielskim. Rozwijano tę umiejętność także przez słuchanie radia lub oglądanie telewizji w języku angielskim. Studenci oczekiwali pomocy nauczyciela w rozwijaniu zdolności receptywnych. Niewielu badanych samodzielnie rozwijało te umiejętności w domu. Wśród kłopotów zgłaszanych przez studentów z zakresu czytania i słuchania pojawiły się niedostateczny poziom znajomości słownictwa w języku angielskim, braki w wiedzy merytorycznej. Sami nauczyciele uznali, że studenci z obu grup rozwijali najpierw zdolności mówienia i pisania, następnie czytania i słuchania. Uważali też, że studenci powinni samodzielnie rozwijać umiejętności receptywne. Wśród największych problemów studentów, ujawniających się zarówno w trakcie czytania, jak i słuchania, nauczyciele wymienili braki w słownictwie. Ogólnie rzecz biorąc, nauczyciele negatywnie oceniali sposoby radzenia sobie przez studentów z czytaniem i słuchaniem w języku angielskim.

Deskryptory TESE: czytanie, słuchanie, samokształcenie, angielski, student, szkoła wyższa, język
TESE descriptors: reading, listening, self-instruction, English, student, higher education, language
Publikacje:
  • Lewińska, J. (2008). Znaczenie sprawności czytania oraz słuchania w procesie samokształcenia w języku angielskim. Kultura i Edukacja, 2, 134-150.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"