Abstrakt: |
Celem badania było poznanie opinii studentów uczących się języka angielskiego oraz ich nauczycieli na temat sposobów kształtowania sprawności receptywnych (tzn. czytania i słuchania) w języku angielskim. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego (dwa kwestionariusze ankiety), którym objęto 282 studentów Uniwersytetu Warszawskiego uczących się na pierwszym roku, w tym 190 studentów kierunków filologicznych (37%: poziom średnio zaawansowany, 62%: poziom zaawansowany) oraz 92 studentów uczęszczających na lekcje języka angielskiego w ramach lektoratu (poziom średniozaawansowany). W badaniu wzięli również udział nauczyciele języka angielskiego: 36 lektorów oraz 32 wykładowców. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że studenci uczący się języka angielskiego w ramach lektoratu częściej rozwijają sprawności receptywne niż produktywne. Z kolei w przypadku studentów kierunków filologicznych rozwijają jednocześnie oba rodzaje sprawności. Spory odsetek badanych z obu grup czytał w celach informacyjnych, by zdobyć wiedzę na temat najnowszych osiągnięć naukowych. Studenci uczący się w ramach lektoratów czytali często, by podnieść kompetencje językowe, a studenci filologii – by podnieść kwalifikacje w wykonywaniu zawodu tłumacza. Badani z obu grup mieli okazję doskonalić sprawność słuchania w trakcie wykładów w języku angielskim. Rozwijano tę umiejętność także przez słuchanie radia lub oglądanie telewizji w języku angielskim. Studenci oczekiwali pomocy nauczyciela w rozwijaniu zdolności receptywnych. Niewielu badanych samodzielnie rozwijało te umiejętności w domu. Wśród kłopotów zgłaszanych przez studentów z zakresu czytania i słuchania pojawiły się niedostateczny poziom znajomości słownictwa w języku angielskim, braki w wiedzy merytorycznej. Sami nauczyciele uznali, że studenci z obu grup rozwijali najpierw zdolności mówienia i pisania, następnie czytania i słuchania. Uważali też, że studenci powinni samodzielnie rozwijać umiejętności receptywne. Wśród największych problemów studentów, ujawniających się zarówno w trakcie czytania, jak i słuchania, nauczyciele wymienili braki w słownictwie. Ogólnie rzecz biorąc, nauczyciele negatywnie oceniali sposoby radzenia sobie przez studentów z czytaniem i słuchaniem w języku angielskim. |