Tytuł badania: |
Znaczenie środków technologii informacyjnej dla małomiasteczkowego środowiska szkolnego |
Instytucja: |
|
Data: |
wrzesień 2011 – grudzień 2011 |
Badacz: |
Janusz Janczyk, Antoni Sznirch |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie zakresu wykorzystania komputerów, środków multimedialnych i technologii informacyjno-komunikacyjnej (TIK) przez nauczycieli uczących w klasach IV-VI szkoły podstawowej na terenach wiejskich w gminie Milówka i gminach sąsiednich (powiat żywiecki, województwo śląskie). Próba składała się z 51 losowo wybranych nauczycieli, w tym 40 kobiet i 11 mężczyzn. 47% grupy stanowili nauczyciele dyplomowani. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że poziom wykorzystania komputerów w kształceniu w szkołach podstawowych z terenów wiejskich nie odbiegał od poziomu charakterystycznego dla terenów miejskich. Nauczyciele chętnie korzystali z komputerów, przy czym zależało to od podejścia nauczyciela do organizacji lekcji oraz od wyposażenia szkoły w komputery. Przygotowując zajęcia lekcyjne, nauczyciele najczęściej korzystali z Internetu (80%), następnie z filmów edukacyjnych (53%). Wśród narzędzi dostępnych w pakiecie MS Office stosowano zwykle program Word (84%), PowerPoint (53%) i Excel (45%). Komputer wykorzystywany w ramach lekcji miał zdaniem badanych swoje zastosowanie przede wszystkim jako źródło wiedzy (67%) oraz narzędzie pomocne w utrwalaniu wiadomości (63%). |
Autorskie słowa kluczowe: |
technologia informacyjna, edukacja na wsi |
Author's Keywords: |
ICT, education in the countryside |
Deskryptory TESE: |
obszar wiejski, komputer, nauczanie wspomagane komputerem, nauczyciel, baza dydaktyczna, technologia informacyjno-komunikacyjna |
TESE descriptors: |
rural area, computer, computer-assisted learning, teacher, educational facilities, ICT |
Publikacje: |
- Janczyk, J. i Sznirch, A. (2012). Znaczenie środków technologii informacyjnej dla małomiasteczkowego środowiska szkolnego. Edukacja – Technika – Informatyka, 2, 65-71.
|