BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Znaczenie środków technologii informacyjnej dla małomiasteczkowego środowiska szkolnego
Instytucja:
Data: wrzesień 2011 – grudzień 2011
Badacz: Janusz Janczyk, Antoni Sznirch
Abstrakt:

Celem badania było określenie zakresu wykorzystania komputerów, środków multimedialnych i technologii informacyjno-komunikacyjnej (TIK) przez nauczycieli uczących w klasach IV-VI szkoły podstawowej na terenach wiejskich w gminie Milówka i gminach sąsiednich (powiat żywiecki, województwo śląskie). Próba składała się z 51 losowo wybranych nauczycieli, w tym 40 kobiet i 11 mężczyzn. 47% grupy stanowili nauczyciele dyplomowani. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że poziom wykorzystania komputerów w kształceniu w szkołach podstawowych z terenów wiejskich nie odbiegał od poziomu charakterystycznego dla terenów miejskich. Nauczyciele chętnie korzystali z komputerów, przy czym zależało to od podejścia nauczyciela do organizacji lekcji oraz od wyposażenia szkoły w komputery. Przygotowując zajęcia lekcyjne, nauczyciele najczęściej korzystali z Internetu (80%), następnie z filmów edukacyjnych (53%). Wśród narzędzi dostępnych w pakiecie MS Office stosowano zwykle program Word (84%), PowerPoint (53%) i Excel (45%). Komputer wykorzystywany w ramach lekcji miał zdaniem badanych swoje zastosowanie przede wszystkim jako źródło wiedzy (67%) oraz narzędzie pomocne w utrwalaniu wiadomości (63%).

Autorskie słowa kluczowe: technologia informacyjna, edukacja na wsi
Author's Keywords: ICT, education in the countryside
Deskryptory TESE: obszar wiejski, komputer, nauczanie wspomagane komputerem, nauczyciel, baza dydaktyczna, technologia informacyjno-komunikacyjna
TESE descriptors: rural area, computer, computer-assisted learning, teacher, educational facilities, ICT
Publikacje:
  • Janczyk, J. i Sznirch, A. (2012). Znaczenie środków technologii informacyjnej dla małomiasteczkowego środowiska szkolnego. Edukacja – Technika – Informatyka, 2, 65-71.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"