BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Znaczenie szkolnej edukacji medialnej w kontekście rozwoju społeczeństwa opartego na wiedzy
Projekt badawczy:
  • Wpływ edukacji medialnej na odbiór reklamy telewizyjnej przez młodzież szkolną
Data: 2009 – 2011
Badacz: Monika Frania
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy opinii uczniów i nauczycieli na temat potrzeby edukacji medialnej. Do zebrania materiału badawczego zastosowano sondaż diagnostyczny. Próbę badawczą stanowiło 165 uczniów w wieku od 16 do 18 lat z czterech szkół ponadgimnazjalnych w Siemianowicach Śląskich, Chorzowie oraz Jastrzębiu-Zdroju (w tym 116 dziewcząt oraz 49 chłopców). O wypełnienie krótkiej ankiety poproszono także 112 dyrektorów losowo wybranych szkół z Katowic, Chorzowa, Siemianowic Śląskich, Gliwic, Sosnowca, Bytomia, Rudy Śląskiej, Żor, Wodzisławia Śląskiego, Jastrzębia-Zdroju, Raciborza i Żywca. Na podstawie uzyskanych odpowiedzi kadry kierowniczej stwierdzono pozytywne tendencje pogłębiania alfabetyzacji medialnej wśród uczniów większości badanych placówek (76% dyrektorów potwierdziło realizowanie w ich szkołach edukacji medialnej). Natomiast zgodnie z odpowiedziami udzielonymi przez młodzież wykazano, że połowa uczniów nie wiedziała, czy takie zajęcia były prowadzone; 13% odpowiedziało przecząco, a jedynie 33% potwierdziło ich organizowanie. Najczęstszą formą (71 wskazań) edukacji medialnej okazała się forma międzyprzedmiotowa, w 15 placówkach organizowano odrębne zajęcia, a w 13 – warsztaty pozalekcyjne. Przeprowadzone badanie pozwoliło także stwierdzić, że ponad połowa młodzieży (53%) dostrzegała potrzebę kształcenia podnoszącego kompetencje medialne (zdaniem 20% taka edukacja nie jest potrzebna, natomiast 27% uczniów było niezdecydowanych). Wśród dyrektorów odsetek osób potwierdzających konieczność wprowadzenia edukacji medialnej do programu nauczania wynosił 75% (przeciwnych było 14%, a niezdecydowanych 11%).

Author's Keywords: media education, media literacy, knowledge-based society, mediated society
Deskryptory TESE: rozwój poznawczy, kompetencje, młodzież, edukacja medialna, środki masowego przekazu, program nauczania, wiedza, społeczeństwo wiedzy, szkoła
TESE descriptors: cognitive development, competence, youth, media education, mass media, curriculum, knowledge, knowledge society, school
Publikacje:
  • Frania, M. (2012). Znaczenie szkolnej edukacji medialnej w kontekście rozwoju społeczeństwa opartego na wiedzy. Chowanna, 2, 301-312.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"