Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy opinii uczniów i nauczycieli na temat potrzeby edukacji medialnej. Do zebrania materiału badawczego zastosowano sondaż diagnostyczny. Próbę badawczą stanowiło 165 uczniów w wieku od 16 do 18 lat z czterech szkół ponadgimnazjalnych w Siemianowicach Śląskich, Chorzowie oraz Jastrzębiu-Zdroju (w tym 116 dziewcząt oraz 49 chłopców). O wypełnienie krótkiej ankiety poproszono także 112 dyrektorów losowo wybranych szkół z Katowic, Chorzowa, Siemianowic Śląskich, Gliwic, Sosnowca, Bytomia, Rudy Śląskiej, Żor, Wodzisławia Śląskiego, Jastrzębia-Zdroju, Raciborza i Żywca. Na podstawie uzyskanych odpowiedzi kadry kierowniczej stwierdzono pozytywne tendencje pogłębiania alfabetyzacji medialnej wśród uczniów większości badanych placówek (76% dyrektorów potwierdziło realizowanie w ich szkołach edukacji medialnej). Natomiast zgodnie z odpowiedziami udzielonymi przez młodzież wykazano, że połowa uczniów nie wiedziała, czy takie zajęcia były prowadzone; 13% odpowiedziało przecząco, a jedynie 33% potwierdziło ich organizowanie. Najczęstszą formą (71 wskazań) edukacji medialnej okazała się forma międzyprzedmiotowa, w 15 placówkach organizowano odrębne zajęcia, a w 13 – warsztaty pozalekcyjne. Przeprowadzone badanie pozwoliło także stwierdzić, że ponad połowa młodzieży (53%) dostrzegała potrzebę kształcenia podnoszącego kompetencje medialne (zdaniem 20% taka edukacja nie jest potrzebna, natomiast 27% uczniów było niezdecydowanych). Wśród dyrektorów odsetek osób potwierdzających konieczność wprowadzenia edukacji medialnej do programu nauczania wynosił 75% (przeciwnych było 14%, a niezdecydowanych 11%). |