BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Znaczenie Uniwersytetów Trzeciego Wieku w życiu ludzi starszych
Data: 1995
Badacz: Renata Konieczna
Abstrakt:

Przedmiotem badania było znaczenie Uniwersytetów Trzeciego Wieku w życiu starszych ludzi. Badaniem objęto 89 słuchaczy UTW. Posłużono się metodą sondażu diagnostycznego. W badanej populacji najwięcej było osób z przedziału wiekowego 56–61 lat, nieco mniej z przedziałów 66–70 lat i 51–55 lat. Wśród badanych znalazło się 71 kobiet i 18 mężczyzn. 36 osób legitymowało się wyższym wykształceniem, 53 – średnim. 70 respondentów wykonywało pracę pracownika umysłowego, dwóch – fizycznego, cztery osoby nie wykonywały żadnego zawodu, a 13 pozostawało na emeryturze. Wśród słuchaczy najpopularniejszą formą zajęć uniwersyteckich były wykłady (ponad 80% wskazań), następnie wycieczki (około 60%), lektoraty (40%) i zajęcia ruchowe (ponad 20%). Najmniej popularne okazały się: gry dydaktyczne, opowiadania, zajęcia laboratoryjne, praca z książką, seminaria i konwersatoria (wszystkie otrzymały po blisko 10% wskazań). Zespoły zainteresowań oraz gry dydaktyczne – choć niezbyt popularne wśród respondentów – były bardzo przez nich lubiane. Badani zauważyli u siebie wiele zmian, odkąd zaczęli uczęszczać na UTW. 53 badanych uważało, że dzięki zajęciom częściej wychodzą z domu (34 osób – bardzo duży stopień zmiany, 10 – duży). 48 badanych stwierdziło, że dzięki UTW mają towarzystwo (31 – bardzo duży stopień zmiany, siedmiu – duży). Większy zasób wiedzy dostrzegło u siebie 57 respondentów (30 – bardzo duży stopień zmiany, 11 – duży). 41 respondentów czuło się bardziej potrzebnymi (24 – duży stopień zmiany, 13 – duży). 35 słuchaczy zaczęło bardziej o siebie dbać, tyle samo osób czuło się pewniej, a 36 zyskało bliskich przyjaciół. Ani jedna osoba nie stwierdziła, że nie zaszły u niej żadne zmiany. 26,97% respondentów uznało, że czują się dobrze pod względem fizycznym i są w pełni zadowoleni ze swojego życia. 25,84% twierdziło, że czują się dobrze pod względem fizycznym, ale są średnio zadowoleni z życia. 3,37% respondentów zadeklarowało, że fizycznie czują się dobrze, ale są niezadowoleni z życia. Ani jedna osoba nie stwierdziła, że fizycznie czuje się źle i z życia jest zupełnie niezadowolona. 84,27% słuchaczy dostrzegło zależność między uczęszczaniem na UTW a samopoczuciem (zdaniem 14,6% żaden taki związek nie istniał, 1,13% nie udzieliło odpowiedzi na to pytanie). 91,01% badanych chciałoby kontynuować naukę na UTW, 7,87% jeszcze się waha, a jedna osoba zdecydowała się nie uczęszczać więcej na zajęcia. W opinii 32,58% respondentów niczego w zajęciach UTW nie trzeba było zmieniać. Zdaniem 29,21% warto było wykorzystywać podczas zajęć nagrania wideo, w opinii 15,73% – kamery. 11 respondentów preferowałoby bardziej różnorodną ofertę zajęć, tyle samo respondentów chciałoby korzystać z komputerów podczas zajęć uniwersyteckich. 10,11% uważało, że należy zmniejszyć liczbę studentów w poszczególnych sekcjach. Dwie osoby twierdziły, że przydałoby się zmniejszenie liczby godzin zajęciowych. Trzem osobom nie odpowiadały terminy zajęć, a czterem – formy spotkań.

Deskryptory TESE: dorosły student, choroba, zdrowie, edukacja dorosłych, samokształcenie, samodzielne uczenie się
TESE descriptors: mature student, illness, health, adult education, self-instruction, independent learning
Publikacje:
  • Konieczna, R. (1997). Znaczenie Uniwersytetów Trzeciego Wieku w życiu ludzi starszych. Edukacja Dorosłych, 4, 58-66.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"