BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Znaczenie wartościowania zdrowia i jego oceny w kształtowaniu się zachowań zdrowotnych dzieci i młodzieży
Data: 2002 – 2003
Badacz: Joanna Łuczak
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu: 1) oceny, czy przypisywanie zdrowiu większej wartości wiąże się z unikaniem czynników zagrażających zdrowiu, większą aktywności fizyczną, prawidłowymi nawykami żywieniowymi i praktykami zdrowotnymi u dzieci i młodzieży; 2) sprawdzenia, czy lepsza ocena własnego zdrowia ma związek z podejmowaniem zachowań prozdrowotnych takich jak: aktywność fizyczna, właściwe nawyki i praktyki zdrowotne. Próbę badawczą stanowili uczniowie z ośmiu losowo wybranych szkół w powiecie piotrkowskim (trzech szkół podstawowych, dwóch gimnazjalnych oraz trzech ponadgimnazjalnych). Dobór miał charakter warstwowo-losowy. Łącznie w badaniu uczestniczyło 903 uczniów w wieku 12, 14, 16 oraz 18 lat (w tym 496 pochodziło ze środowiska miejskiego oraz 407 ze środowiska wiejskiego). Do zebrania materiału posłużono się m.in. Inwentarzem Zachowań Zdrowotnych Z. Juczyńskiego (IZZ) oraz Listą Wartości Osobistych Z. Juczyńskiego (LWO). W wyniku przeprowadzonego badania potwierdzono, że respondenci przypisujący zdrowiu wysoką wartość podejmowali znacząco więcej zachowań prozdrowotnych. Ponadto okazało się, że osoby, które oceniały swoje zdrowie jako dobre, częściej unikały zachowań i miejsc zagrażających zdrowiu, wykazywały większą aktywność fizyczną, a także podejmowały więcej praktyk zdrowotnych.

Autorskie słowa kluczowe: wartościowanie zdrowia, wyznaczniki zachowań zdrowotnych, zachowania zdrowotne
Author's Keywords: value of health, predictors of health behaviours, health behaviour
Deskryptory TESE: zachowania, zdrowie, dobre samopoczucie, młodzież, dziecko, problemy zdrowotne, ankieta, wychowanie fizyczne, sprawność
TESE descriptors: behaviour, health, well-being, youth, child, health problems, questionnaire, physical education, efficiency
Publikacje:
  • Łuczak, J. (2004). Znaczenie wartościowania zdrowia i jego oceny w kształtowaniu się zachowań zdrowotnych dzieci i młodzieży. Medycyna Wieku Rozwojowego, 3, 485-497.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"