Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu: 1) oceny, czy przypisywanie zdrowiu większej wartości wiąże się z unikaniem czynników zagrażających zdrowiu, większą aktywności fizyczną, prawidłowymi nawykami żywieniowymi i praktykami zdrowotnymi u dzieci i młodzieży; 2) sprawdzenia, czy lepsza ocena własnego zdrowia ma związek z podejmowaniem zachowań prozdrowotnych takich jak: aktywność fizyczna, właściwe nawyki i praktyki zdrowotne. Próbę badawczą stanowili uczniowie z ośmiu losowo wybranych szkół w powiecie piotrkowskim (trzech szkół podstawowych, dwóch gimnazjalnych oraz trzech ponadgimnazjalnych). Dobór miał charakter warstwowo-losowy. Łącznie w badaniu uczestniczyło 903 uczniów w wieku 12, 14, 16 oraz 18 lat (w tym 496 pochodziło ze środowiska miejskiego oraz 407 ze środowiska wiejskiego). Do zebrania materiału posłużono się m.in. Inwentarzem Zachowań Zdrowotnych Z. Juczyńskiego (IZZ) oraz Listą Wartości Osobistych Z. Juczyńskiego (LWO). W wyniku przeprowadzonego badania potwierdzono, że respondenci przypisujący zdrowiu wysoką wartość podejmowali znacząco więcej zachowań prozdrowotnych. Ponadto okazało się, że osoby, które oceniały swoje zdrowie jako dobre, częściej unikały zachowań i miejsc zagrażających zdrowiu, wykazywały większą aktywność fizyczną, a także podejmowały więcej praktyk zdrowotnych. |