BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Znaczenie więzi emocjonalnych w rodzinie dla prawidłowego funkcjonowania dzieci
Instytucja:
Data: [2012]
Badacz: Sławomir Cudak
Abstrakt:

Autor artykułu omawia znaczenie więzi rodzinnych dla prawidłowego funkcjonowania dziecka. Rodzice – poprzez wzory osobowe, interakcje, wzajemne powiązania – przyczyniają się do fizycznego, psychicznego i społecznego rozwoju swoich dzieci. Jednocześnie to z rodziny dziecko wynosi wartości, normy i wzory zachowań, które funkcjonują w społeczeństwie. Także w rodzinie tkwią czynniki powodujące niedostosowanie społeczne dziecka – dzieci obserwują zachowania rodziców sprzeczne z akceptowanymi społecznie normami postępowania, narastają konflikty dzieci z rodzicami, dziecko żywi coraz bardziej negatywne uczucia, które przekształcają się we frustrację w formie agresji. Niskie poczucie wartości, spowodowane brakiem zaspokojenia potrzeb emocjonalnych, skutkuje poczuciem osamotnienia. Osamotnionym dzieciom nie zależy na dobrych wynikach w nauce; uczniowie tacy są bierni i niechętni, wykazują mało inicjatywy, stają się apatyczni, mają trudności z koncentracją, są nadpobudliwi ruchowo. W sytuacjach krańcowych dochodzi do fizycznego albo psychicznego maltretowania dzieci w domach (Cudak, 1998). Dzieci z rodzin niepełnych są spragnione kontaktu i więzi emocjonalnych z obojgiem rodziców, a nie tylko z jednym, pod którego opieką pozostają. Zaburzenia w sferze emocjonalnej dzieci mogą wynikać także z takich zachowań rodziców jak brak wsparcia i pomocy w trudnych sytuacjach, niedostateczne interesowanie się problemami edukacyjnymi dzieci, nadmierna kontrola, wymaganie perfekcyjnych zachowań. Takie postępowanie wykształca w dzieciach poczucie winy, lęk, stres, brak motywacji do aktywności oraz osamotnienie w rodzinie. Dzieci nadmiernie kontrolowane izolują się społecznie i emocjonalnie w środowisku rówieśniczym i rodzinnym (Cudak, 2007).

Autorskie słowa kluczowe: rodzina, funkcjonowanie dzieci, więzi emocjonalne
Author's Keywords: family, functioning of children, emotional ties
Deskryptory TESE: rodzina, rodzice, socjalizacja, postawa, pochodzenie społeczne, relacja dorosły – dziecko, relacja rodzice – dziecko
TESE descriptors: family, parents, socialisation, attitude, social background, adult-child relation, parent-child relation
Publikacje:
  • Cudak, S. (2012). Znaczenie więzi emocjonalnych w rodzinie dla prawidłowego funkcjonowania dzieci. Pedagogika Rodziny, 2, 32-38.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"