BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Znaczenie wsparcia społecznego i zaangażowania w pracę dla związku stresorów w pracy i wypalenia zawodowego
Instytucja:
Data: 2008 – 2010
Badacz: Łukasz Baka, Romuald Derbis
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji następujących hipotez: 1) Stresory w pracy są dodatnio związane z wypaleniem zawodowym. 2) Wsparcie społeczne jest ujemnie związane z wypaleniem zawodowym. 3) Wsparcie społeczne buforuje efekt stresorów w pracę na wypalenie zawodowe. 4) Zaangażowanie w pracę mediuje związek między stresorami w pracę i wypaleniem zawodowym. Próbę badawczą stanowili przedstawiciele pięciu grup zawodowych: nauczyciele (N = 121), personel medyczny (N = 115), menedżerowie (N = 71), policjanci (N = 70), dziennikarze (N = 69). Badaniem objęto w sumie 446 osób (61% stanowiły kobiety, 39% mężczyźni), w wieku od 20 do 68 lat, ze stażem pracy wynoszącym od roku do 45 lat. Do zebrania materiału badawczego zastosowano sześć standardowych kwestionariuszy, mierzących m.in. konflikty interpersonalne, ograniczenia organizacyjne czy obciążenie pracą. Wykorzystano ponadto Wielowymiarową Skalę Spostrzeganego Wsparcia Społecznego UWES (Utrecht Work Engagement Scale), skalę mierzącą zaangażowanie oraz OLBI (Oldenburg Burnout Inventory) skalę określającą poziom wypalenia zawodowego. W wyniku przeprowadzonego badania potwierdzono w znacznej części sformułowane hipotezy. Wykazano, że stresory pozytywnie korelowały z wypaleniem zawodowym, natomiast wsparcie społeczne było negatywnie związane z procesem wypalenia. Zwrócono uwagę na powiązania stresorów w pracy z zaangażowaniem. Dowiedziono, że konflikty interpersonalne i ograniczenia organizacyjne wpływały negatywnie, natomiast obciążenie pracą – dodatnio. Na podstawie uzyskanego materiału stwierdzono, że najsilniej zaangażowani w pracę byli menedżerowie o średnim poziomie obciążenia pracą.

Deskryptory TESE: postawa, relacje interpersonalne, satysfakcja zawodowa, stosunki w zakładzie pracy, warunki pracy, zawód nauczyciela
TESE descriptors: attitude, interpersonal relations, occupational satisfaction, labour relations, working conditions, teaching profession
Publikacje:
  • Derbis, R. i Baka, Ł. (2011). Znaczenie wsparcia społecznego i zaangażowania w pracę dla związku stresorów w pracy i wypalenia zawodowego. Czasopismo Psychologiczne, 2, 277-287.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"