BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Znaczenie wybranych czynników środowiska w procesie socjalizacji
Instytucja:
Data: [2002]
Badacz: Aleksander Hauziński
Abstrakt:

Celem badań jest pokazanie związków i zależności zachodzących między szkolnym środowiskiem i zamieszkaniem a strukturą i treścią umysłowego obrazu otoczenia oraz ukazanie tych związków w procesie rozwoju. Problem badawczy podjętych działań empirycznych brzmi następująco: W jaki sposób młodzież strukturalizuje mapy poznawcze środowiska zamieszkania zagrożonego przestępczością? Hipoteza badawcza: młodzież strukturalizuje wiedzę o środowisku zamieszkania zagrożonym przestępczością, tworząc w mapach poznawczych regiony mentalne (na podstawie punktów kotwiczących). Badania przeprowadzono na próbie 282 uczniów w wieku 15-19 lat. Do tego celu wykorzystano Kwestionariusz Znajomości Wskazówek Lokacyjnych, Arkusz Ocen Dystansu, Skalę Percepcji Zagrożenia Przestępczością, Kwestionariusz Samooceny (arkusz Stai-x1). Jako technikę badawczą zastosowano analizę korelacji, analizę skupień (dendrogram) i analizę czynnikową. Wyniki badań przedstawiają problem map poznawczych środowiska zamieszkania młodzieży (struktury poznawcze młodzieży mają wpływ na czynniki warunkujące właściwości środowiska zamieszkania tych osób). Wnioski z badań dotyczą także problemu wciąż rosnącej przestępczości wśród badanej grupy osób (rozpowszechnione zjawiska, takie jak pijaństwo, kradzieże, pobicia, śmiecenie, wymuszenia).

Deskryptory TESE: środowisko, rozwój poznawczy, socjalizacja, młodzież, przestępczość
TESE descriptors: environment, cognitive development, socialisation, youth, dellinquency
Publikacje:
  • Hauziński, A. (2004). Znaczenie wybranych czynników środowiska w procesie socjalizacji. Forum Oświatowe, 1, 27-52.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"