Abstrakt: |
Celem badań jest pokazanie związków i zależności zachodzących między szkolnym środowiskiem i zamieszkaniem a strukturą i treścią umysłowego obrazu otoczenia oraz ukazanie tych związków w procesie rozwoju. Problem badawczy podjętych działań empirycznych brzmi następująco: W jaki sposób młodzież strukturalizuje mapy poznawcze środowiska zamieszkania zagrożonego przestępczością? Hipoteza badawcza: młodzież strukturalizuje wiedzę o środowisku zamieszkania zagrożonym przestępczością, tworząc w mapach poznawczych regiony mentalne (na podstawie punktów kotwiczących). Badania przeprowadzono na próbie 282 uczniów w wieku 15-19 lat. Do tego celu wykorzystano Kwestionariusz Znajomości Wskazówek Lokacyjnych, Arkusz Ocen Dystansu, Skalę Percepcji Zagrożenia Przestępczością, Kwestionariusz Samooceny (arkusz Stai-x1). Jako technikę badawczą zastosowano analizę korelacji, analizę skupień (dendrogram) i analizę czynnikową. Wyniki badań przedstawiają problem map poznawczych środowiska zamieszkania młodzieży (struktury poznawcze młodzieży mają wpływ na czynniki warunkujące właściwości środowiska zamieszkania tych osób). Wnioski z badań dotyczą także problemu wciąż rosnącej przestępczości wśród badanej grupy osób (rozpowszechnione zjawiska, takie jak pijaństwo, kradzieże, pobicia, śmiecenie, wymuszenia). |