BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Znajomość a akceptacja norm kodeksu ucznia
Data: 1991 – 1992
Badacz: Beata Szamotuła
Abstrakt:

Przedmiotem badania był związek między znajomością a akceptacją norm kodeksu ucznia przez młodzież szkolną. Badaniem objęto uczniów klas siódmych i ósmych szkół podstawowych oraz uczniów klas I-IV szkół średnich w Toruniu. Łącznie próba liczyła 172 osoby. Wyniki badania wykazały, że średni poziom znajomości kodeksu wśród uczniów lokuje się poniżej przeciętnej (12,31 pkt na 26 pkt możliwych do uzyskania). Uczniowie szkół podstawowych prezentowali niższy od przeciętnego poziom znajomości kodeksu (11 pkt) w porównaniu z ponadprzeciętną znajomością wśród uczniów szkół średnich (13,75 pkt), w tym średnich ogólnokształcących (13,73 pkt) i zawodowych (14,24 pkt). Przeciętny wynik uzyskany przez badanych na skali akceptacji kodeksu wyniósł 57,67 pkt na 80, a zróżnicowanie poziomu akceptacji według typu szkoły rozkładało się analogicznie do poziomu znajomości – najniższy był w szkołach podstawowych i najwyższy w średnich zawodowych. Sugerowało to istnienie współzależności między wiedzą na temat norm zawartych w kodeksie ucznia i ich akceptacją.
 

Deskryptory TESE: prawa dziecka, dyscyplina szkolna, szkoła podstawowa, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym
TESE descriptors: rights of the child, school discipline, primary school, secondary school, vocational school
Publikacje:
  • Szamotuła, B. (1992). Znajomość a akceptacja norm kodeksu ucznia (na podstawie badań w szkołach podstawowych i średnich). Kultura i Edukacja, 1, 85-90.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"