Abstrakt: |
Przedmiotem badania był związek między znajomością a akceptacją norm kodeksu ucznia przez młodzież szkolną. Badaniem objęto uczniów klas siódmych i ósmych szkół podstawowych oraz uczniów klas I-IV szkół średnich w Toruniu. Łącznie próba liczyła 172 osoby. Wyniki badania wykazały, że średni poziom znajomości kodeksu wśród uczniów lokuje się poniżej przeciętnej (12,31 pkt na 26 pkt możliwych do uzyskania). Uczniowie szkół podstawowych prezentowali niższy od przeciętnego poziom znajomości kodeksu (11 pkt) w porównaniu z ponadprzeciętną znajomością wśród uczniów szkół średnich (13,75 pkt), w tym średnich ogólnokształcących (13,73 pkt) i zawodowych (14,24 pkt). Przeciętny wynik uzyskany przez badanych na skali akceptacji kodeksu wyniósł 57,67 pkt na 80, a zróżnicowanie poziomu akceptacji według typu szkoły rozkładało się analogicznie do poziomu znajomości – najniższy był w szkołach podstawowych i najwyższy w średnich zawodowych. Sugerowało to istnienie współzależności między wiedzą na temat norm zawartych w kodeksie ucznia i ich akceptacją.
|