Abstrakt: |
Przedmiotem badania była ocena warunków do studiowania tworzonych przez nauczycieli akademickich. W badaniu pilotażowym wzięli udział studenci Akademii Ekonomicznej w Krakowie: w pierwszym etapie zebrano 172 ankiety, w drugim – 274. Do pomiaru skonstruowano specjalnie opracowaną ankietę. Do analizy przyjęto ankiety z drugiego etapu. Wśród studentów było 37,6% osób ze średnią ocen 4,0-4,4, 36,5% ze średnią 3,5-3,9; 9,5% – poniżej 3,5; 9,1% – powyżej 4,5. 46% badanych deklarowało zainteresowania zagadnieniami ekonomicznymi, 26,3% przedmiotami humanistycznymi, 21,1% ścisłymi. 13,1% respondentów miało zainteresowania artystyczne. Badanie wykazało, że studenci uczelni ekonomicznej wyżej cenią czynniki osobowe niż dydaktyczne u nauczycieli i wykładowców. Około 80% badanych stwierdziło, że zajęcia odbywają się regularnie. Tylko pięć osób odpowiedziało, że zajęcia są nieregularne. Podobnie ponad 80% ankietowanych twierdziło, że nauczyciele są wobec nich taktowni i życzliwi; przeciwną opinię wyraziło 2,1% studentów. Negatywne opinie dotyczyły tylko nauczycieli prowadzących ćwiczenia. 7% badanych twierdziło, że nauczyciele akademiccy nie są wystarczająco dostępni dla studentów. Dość dobrze studenci ocenili czynniki dydaktyczne charakteryzujące proces nauczania, tj. zrozumiałość przekazu, organizację zajęć, precyzję i jasność przekazu, realizację celu oraz interesujące prowadzenie. Tylko około 2% badanych studentów uznało ćwiczenia za nieinspirujące do otwartego i samodzielnego myślenia. Studenci ocenili wysoko i bardzo wysoko poziom wymagań stawianych przez nauczycieli oraz ich obiektywizm. |