Obserwuj
Tytuł badania: |
Efekty uczenia się szkolnego i nieformalnego w świetle wypowiedzi uczniów i egzaminów maturalnych z historii i wiedzy o społeczeństwie |
Instytucja: |
|
Data: |
2008 |
Badacz: |
Henryk Palkij |
Abstrakt: |
Celem badania było omówienie efektów uczenia się szkolnego i nieformalnego w świetle wypowiedzi i egzaminów maturalnych z histroii i wiedzy o społeczeństwie. Analizę przeprowadzono w oparciu o wyniki egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym i rozszerzonym, mającego miejsce w maju 2008 r. w OKE w Krakowie. Z perspektywy prawidłowej współpracy szkoły i ucznia ważne są wyniki podopiecznych na egzaminach maturalnych. Tymczasem, jak ujawnili badacze, często pojawiają się w tych relacjach problemy (np. niski poziom informacji o strukturze i przebiegu egzaminu, przeładowane klasy wpływające negatywnie na poziom nauczania, brak czasu na realizację pełnego materiału), które następnie przekładają się na wyniki w nauce. Wielu uczniów decyduje się na dodatkowe kursy, korepetycje i inne formy dokształcania się i jednocześnie wychodzi poza system szkolny, który okazuje się dla nich niewystarczający – często w przypadku przygotowania do poziomu rozszerzonego matury. Wyniki badania pozwoliły badaczom na zaproponowanie rozważenia budowy nowego arkusza egzaminacyjnego na poziomie rozszerzonym oraz nowych zasad przeprowadzania egzaminu (m.in. wydłużenia czasu pisania, zwiększenia liczby punktów za poziom rozszerzony).
|
Deskryptory TESE: |
egzamin, ewaluacja, ocenianie, jakość kształcenia, jakość nauczania, edukacja pozaszkolna, szkoła średnia, historia, niezadowolenie ze szkoły, kształcenie nieformalne, wychowanie obywatelskie, wychowanie społeczne |
TESE descriptors: |
examination, evaluation, marking, quality of education, teaching quality, out-of-school education, secondary school, history, school disaffection, informal learning, civics, community studies |
Publikacje: |
- Palkij, H. (2008). Efekty uczenia się szkolnego i nieformalnego w świetle wypowiedzi uczniów i egzaminów maturalnych z historii i wiedzy o społeczeństwie. Pobrane z http://www.oke.krakow.pl/inf/filedata/files/palkij.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.