BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wycieczki we współczesnej szkole
Instytucja:
Data: 1990 – 1996
Badacz: Kazimierz Denek
Abstrakt:

Celem badania było uzyskanie odpowiedzi na pytanie, jakimi cechami według młodzieży powinni się odznaczać przewodnicy górscy. Badaniem objęto 4640 uczniów (2860 dziewcząt i 1780 chłopców) z 102 losowo wybranych szkół 23 województw; 1224 uczniów klas siódmych i ósmych, 1212 z LO, 968 ze średnich szkół zawodowych, 1056 z zasadniczych szkół zawodowych, 180 z pomaturalnych; 3382 z miasta, 1858 ze wsi. Młodzież w anonimowej ankiecie (ułożonej na podstawie 128 wypracowań uczniów na temat Jakiego przewodnika górskiego chciał(a)bym mieć i dlaczego) wskazywała 10 najbardziej oczekiwanych cech osobowych przewodników górskich. Największą wagę przywiązywano do serdecznego, przyjacielskiego, życzliwego, wyrozumiałego stosunku do młodzieży, podmiotowego traktowania i partnerskich relacji. Oczekiwano pomocy w poznaniu i zrozumieniu gór, wywiązywania się ze zobowiązań, przestrzegania linii postępowania. Wysoko ceniono odpowiedzialność, aktywność turystyczno-krajoznawczą, dynamikę w organizacji, pomysłowość i inicjatywę w działaniu. Przewodników powinny cechować: szerokie zainteresowania, umiejętność przekazywania wiedzy w ciekawy sposób, takt pedagogiczny, dyspozycje przywódcze i organizatorskie. Często wskazywano: profesjonalizm, perfekcję, łatwość w nawiązywaniu kontaktów z młodzieżą (preferowała ją młodzież w wieku dorastania), cierpliwość, bezstronność, indywidualne podejście. Krytykowano przewodników nieumiejących dobrze posługiwać się językiem polskim. Młodzież w wieku dorastania preferowała raczej cechy osobowe przewodników, badani w wieku 19-21 lat zwracali uwagę na przygotowanie merytoryczne.Odnotowano również różnice opinii w zależności od rodzju szkoły oraz płci badanych.

Deskryptory TESE: relacja dorosły – dziecko, pedagogika czasu wolnego, kompetencje, osobowość, turystyka
TESE descriptors: adult-child relation, leisure education, competence, personality, tourism
Publikacje:
  • Denek, K. (1997). Wycieczki we współczesnej szkole. Poznań: "Eruditus".
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"