| Tytuł badania: |
Wycieczka jako podstawowa forma turystyki i krajoznawstwa w edukacji dziecka w wieku przedszkolnym |
| Instytucja: |
|
| Data: |
[2013] |
| Badacz: |
Katarzyna Wojciechowska |
| Abstrakt: |
Celem badania była weryfikacja opinii rodziców i nauczycieli przedszkoli o roli wycieczek w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym. Postawiono m.in. następujące pytania: w jaki sposób nauczyciele wybierają miejsce odbywania wycieczki, jakimi kierują się przesłankami; jaki jest stosunek dzieci i nauczycieli do organizowania wycieczek i uczestniczenia w nich; w jakim stopniu udział w wycieczkach kształtuje ciekawość poznawczą i zainteresowania przedszkolaków. Wykorzystano metodologię sondażu diagnostycznego. Narzędziem był kwestionariusz ankiety. Łącznie przebadano 30 nauczycieli i 12 rodziców. Dodatkowo przeprowadzono rozmowy z dziećmi, wykorzystując kwestionariusz wywiadu (50 osób). Dane z badania poddano analizie jakościowej. Z badania wynika, że kategoria wycieczki jest znacząca dla nauczycieli i dzieci. Jest to według nich atrakcyjna forma spędzania czasu, źródło uciech i zabawy. Dzięki wycieczkom osiągane są poznawcze cele kształcenia, rozwój wiedzy i ciekawości poznawczej u dzieci. Wniosek z badania jest postulatem częstszego wykorzystywania wycieczek o charakterze edukacyjnym w szkole i domu. |
| Autorskie słowa kluczowe: |
edukacja przedszkolna, rozwój dziecka, wycieczka |
| Author's Keywords: |
kindergarten education, child's development, excursion |
| Deskryptory TESE: |
turystyka, edukacja, dziecko, edukacja przedszkolna, rozwój dziecka |
| TESE descriptors: |
tourism, education, child, pre-primary education, child development |
| Publikacje: |
- Wojciechowska, K. (2014). Wycieczka jako podstawowa forma turystyki i krajoznawstwa w edukacji dziecka w wieku przedszkolnym. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 46, 212-218.
|