BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wychowawczy kontekst rozmów między nauczycielką i uczniem
Data: styczeń 2000 – czerwiec 2000
Badacz: Ewa Bochno
Abstrakt:

Badanie zrealizowano w ramach szerszych badań podjętych w pracy doktorskiej. Przedmiotem badania było wykorzystanie rozmowy w ramach interakcji komunikacyjnych między nauczycielką a uczniami klas początkowych. Postawiono hipotezę, że wykorzystanie rozmowy było ściśle powiązane z modelem interakcji wychowawczej stosowanym przez nauczyciela. W badaniu wykorzystano metodę obserwacji zajęć lekcyjnych z uwzględnieniem trzech elementów: stylu kierowania wychowawczego, stylu komunikowania się nauczycielek z klasą oraz stylu komunikowania się z wytypowanymi w badaniach uczniami. Obserwacji poddano 10 nauczycielek i 60 uczniów (w każdej klasie po trzy godziny, łącznie 30 godzin obserwacji). Materiał badawczy stanowiło 10 arkuszy obserwacyjnych dotyczących nauczycielek i 60 arkuszy dotyczących uczniów. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że pod względem oddziaływań wychowawczych szkoła na początkowym etapie kształcenia jawiła się jako miejsce, w którym odbywał się trening zachowań unikowych i pasywnych oraz gdzie promowano przeciętność i uległość. Organizacja lekcji oparta była na tradycyjnym systemie, w którym rzadko stosowano aktywne metody pracy z uczniem, w tym rozmowy z nim. Zajęcia odbywały się według stałego schematu, nauczycielki zaś wykazywały skłonność do monopolizowania mowy ciągłej, w relacjach czynnościowych i komunikacyjnych zachowywały silną przewagę nad uczniem. Ich komunikaty werbalne miały głównie charakter informacyjny i służyły przekazaniu uczniom gotowej wiedzy, dzieci zaś sprowadzano do roli odbiorcy podporządkowanego schematom zachowań dopuszczalnych przez nauczycielkę, na co reagowały znudzeniem i krytyką. Zaobserwowane tendencje pozostawały w sprzeczności z postulatami większości teoretyków zajmujących się edukacją w klasach początkowych oraz dydaktyków promujących metody aktywne.

Deskryptory TESE: komunikacja werbalna, relacja nauczyciel – uczeń, szkoła podstawowa, kształcenie na poziomie elementarnym, nauczyciel przedmiotów zintegrowanych
TESE descriptors: verbal communication, teacher-student relation, primary school, basic education, generalist teacher
Publikacje:
  • Bochno, E. (2003). Wychowawczy kontekst rozmów między nauczycielką i uczniem. Edukacja, 4, 88-98.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"