BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wychowawcze znaczenie kar i nagród stosowanych w wychowaniu dzieci przedszkolnych
Instytucja:
Data: 2010
Badacz: Piotr Kowolik
Abstrakt:

Przedmiot badania stanowiło znalezienie odpowiedzi na pytanie: Jakie kary i nagrody stosują rodzice w wychowaniu swoich dzieci? Badaniem objęto 240 rodziców mieszkających w województwie śląskim (91,7% badanych wywodziło się z rodzin pełnych; 8,3% – niepełnych; dzieci badanych były w wieku sześciu lat). Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami najczęściej stosowaną karą przez respondentów okazał się zakaz oglądania programów telewizyjnych (140 wskazań), w następnej kolejności: zakaz wychodzenie na podwórko (50), upomnienie (40), mały klaps (30), zakaz gry na komputerze (30), zakaz wyjścia do kolegi (20) oraz brak słodyczy (10). Wśród reakcji dzieci na zadaną karę badani najczęściej wymieniali: płacz (90), obrażanie się (80), pokorę (50), smutek (40), agresję (30) i bunt (20). W wyniku badania stwierdzono, że spora część rodziców karała w gniewie (24% odpowiedzi ze wskaźnikiem „tak” oraz 38% – „zdarza się”). Na podstawie zebranego materiału okazało się, że najczęściej stosowanym przez badanych rodzajem nagrody była pochwała (160), następnie zabawki i upominki (100), słodycze (80), spełnienie życzeń (20) oraz zachęta (20). Wśród reakcji dzieci zauważanych przez rodziców najczęściej wymieniano: zadowolenie (140) (innymi były: radość – 80, podziękowanie – 70, duma – 20). Zaobserwowano przeświadczenie rodziców o większej skuteczności w procesie wychowawczym nagrody niż kary. Respondenci zapytani o dominujące środki wychowawcze w ponad połowie wskazali nagrody (62,5%); brak jednoznacznej odpowiedzi cechował 25% badanych; jedynie 12,5% wskazało karę.

Autorskie słowa kluczowe: kara, nagroda, rodzaje kar i nagród, charakter kar i nagród
Author's Keywords: punishment, reward, sanctions and rewards, the nature of penalties and rewards
Deskryptory TESE: wychowanie dziecka, rodzice, relacja rodzice – dziecko, postawa, sankcja, zachowania, złe sprawowanie, wiek wstępowania do szkoły
TESE descriptors: child rearing, parents, parent-child relation, attitude, sanction, behaviour, misconduct, school starting age
Publikacje:
  • Kowolik, P. (2011). Wychowawcze znaczenie kar i nagród stosowanych w wychowaniu dzieci przedszkolnych. Nauczyciel i Szkoła, 1, 97-107.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"