BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wychowawcze uwarunkowania orientacji na stan: jak można nie wykształcić silnej woli?
Instytucja:
Data: [2000]
Badacz: Magdalena Marszał-Wiśniewska
Abstrakt:

Do zmiennych niezależnych objętych badaniem zaliczono: zmienne temperamentalne (reaktywność oraz ruchliwość), elementy systemu kar i nagród stosowanych w szkole, a związanych ze sferą komunikacji między nauczycielem a uczniem, oraz zmienne stanowiące subiektywną ocenę kar i nagród doświadczanych w szkole i grupę zmiennych obejmującą postawy wychowawcze matek i ojców. W badaniu wzięło udział 258 osób, w tym 198 dziewcząt i 60 chłopców. Młodzież uczęszczała do klas trzecich liceum ogólnokształcącego. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że na orientację na stan wśród dziewcząt wpływa niekonsekwentna postawa wychowawcza ich matek. Okazało się tym samym, że im bardziej niekonsekwentne w wychowywaniu były matki, tym większa była orientacja na stan ich córek w sytuacjach po podjęciu decyzji. Potwierdzono również wpływ nadmiernie wymagającej postawy wychowawczej rodziców na efektywność kontroli wolicjonalnej u ich dzieci (tj. zgodności zamiarów z ich realizacją). Im bardziej wymagający byli ojcowie w stosunku do dziewcząt, tym większa była niezgodność zamiarów z realizacją wśród córek. W grupie chłopców natomiast zauważono mniejszą niezgodność zamiarów z ich realizacją w przypadku wymagającej postawy ich matek. Wśród dziewcząt wystąpiła tym większa niezgodność zamiarów z ich realizacją, im więcej miały one ocen niedostatecznych i im bardziej nagradzające były dla nich oceny bardzo dobre. Niska efektywność kontroli wolicjonalnej w zakresie czynności kontrolowanych zewnętrznie charakteryzowała młodzież doświadczającą w szkole więcej kar niż nagród.

 

Deskryptory TESE: płeć męska, płeć żeńska, postępy w nauce, niedostateczne osiągnięcia w nauce, efekt uczenia się, relacja dorosły – dziecko, relacja rodzice – dziecko, rodzice, socjalizacja
TESE descriptors: male, female, study progress, re-assessment, learning outcome, adult-child relation, parent-child relation, parents, socialisation
Publikacje:
  • Marszał-Wiśniewska, M. (2001). Wychowawcze uwarunkowania orientacji na stan: jak można nie wykształcić silnej woli? Przegląd Psychologiczny, 4, 479-494.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"