BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dzieci wiejskie i ich problemy
Projekt badawczy:
  • Dzielimy się tym, co mamy
Instytucja:
Data: 1994 – 1997
Badacz: Barbara Fatyga, Przemysław Zieliński
Abstrakt:

Celem badania było rozpoznanie u dzieci wiejskich kompetencji kulturalnych i społecznych, horyzontów poznawczych, sposobów i możliwości spędzania czasu wolnego, stosunku do grup odniesienia (rodziny, szkoły, rówieśników, znaczących dorosłych), umiejętności planowania własnej przyszłości, aspiracji edukacyjnych; ponadto badanie obejmowało zagadnienia związane z recepcją programu PHARE-Lien Dzielimy się tym, co mamy (realizowany przez Fundację „Bank Żywności SOS” w latach 1994-1997). Badaniem objęto 263 rodziców i 1835 dzieci biorących udział w programie, w wieku od 7 do 14 lat, z 14 szkół podstawowych na wsi z województw: bydgoskiego, ciechanowskiego, gdańskiego, konińskiego, leszczyńskiego, piotrkowskiego, płockiego, siedleckiego, tarnowskiego, wrocławskiego; 43,2% dzieci chodziło do klas I-IV – badali je pojedynczy ankieterzy, 56,1% do klas V-VIII – badano je metodą audytoryjną. 12,4% dzieci oceniło sytuację materialną rodziny jako bardzo dobrą, 37,4% jako dobrą, 37,5% jako średnią, 5,6% jako złą, 0,6% jako bardzo złą. Na pytanie, czego brakuje w ich domach, 35,3% odpowiedziało, że niczego, 22,1% brakowało własnego pokoju, 11,4% – sprzętu elektronicznego, 9,6% – komputera. Zdaniem 33,5% dzieci w ich rodzinach nie brakowało niczego, 19,5% – pieniędzy, 18,4% – remontu domu, maszyn i urządzeń do gospodarstwa – 10,3%, sprzętu AGD – 4,4%, sprzętu elektronicznego – 2,8%, mebli – 2,1%. W rodzinach najważniejszą osobą była matka, nieco ważniejszy niż w rodzinach miejskich był ojciec; bliższe były związki z dalszą rodziną; 49,1% znało kogoś, do kogo chciało być podobne (idole popkultury, osoby z rodziny). 20,1% dzieci stwierdziło, że nie ma kłopotów w nauce (8,7% w grupie młodszej, 32,1% w starszej). Swoje oceny 23,5% określiło jako słabe, 63,5% jako dobre i bardzo dobre, 14% nie odpowiedziało. Słowa nierozumiane przez dzieci wyjaśniała im mama – 64,1%, ojciec – 9,6%, nauczyciel – 6%, 5,2% próbowało to robić samodzielnie. 43% zawsze zwracało się do mamy z problemami, 4,7% nigdy; do nauczyciela wychowawcy odpowiednio 4,9% i 36,7%, do kolegów z klasy 6% i 31,8%, do kolegów spoza szkoły 3,2% i 59,7%. Zdaniem dzieci nauczyciele nie lubią w szkole niegrzecznych dzieci – 33,4%, hałasu – 15%, złych uczniów – 14,6%, chuliganów – 10,8%, uczniów w ogóle – 5,3%, biegania – 3%, przerw – 0,3%. 71,4% dzieci chciałoby coś zmienić w swojej szkole, 29% – wyremontować ją, 21,7% – wyposażyć w urządzenia sportowe, 18,9% – zmienić szkołę jako instytucję (skrócenie lekcji, zniesienie klasówek itp.), 12,9% – zmienić nauczycieli, 8,6% – stosunki między uczniami, 1,5% – łazienki i sanitariaty. Zdaniem dzieci, aby zaimponować kolegom, trzeba się dobrze uczyć – 56% dzieci młodszych i 23,3% starszych (częściej dziewczynki), być sprawnym fizycznie – 21,4%, towarzyskim, koleżeńskim – 14,4%, ogólnie lepszym – 8,8%, mieć talenty artystyczne – 2,4%, umieć jeździć samochodem – 2%, dobrze się bić – 1,9%; należy także mieć modne ubranie – 14,2%, cechy społeczne – 13,2%, ładnie, bogato w domu – 12% (12,4% dziewczynek i 22,1% chłopców), mieć samochód, motor – 11,9%; trzeba dobrze się uczyć – 9,4%, mieć zabawki i gadżety – 8,8%, mieć określone cechy osobowości – 7,9%. Orientację w problemach przyjaciół miało 44,8% dzieci młodszych i 29,8% starszych; według dzieci 32% rówieśników miało problemy z nauką, z biedą – 15,6%, z rówieśnikami – 7,2%, z rodzicami – 2,9%, z chorobami – 2,9%, z zabawą – 1%. Według 30% dzieci łatwiej osiągnąć coś samemu, według 52,5% z innymi. Gdyby dzieci miały dużo wolnego czasu, uprawiałyby sport i zabawy na dworze – 25,3% (głównie chłopcy; 9,3% wskazało piłkę nożną – 3,9% dziewczynek i 62,6% uczniów oceniających się jako dobrzy), podróżowałyby – 21% (częściej dziewczynki), pomagałyby rodzicom – 11,8%, oglądałyby telewizję – 5,8%, uczyłyby się – 6,3% (częściej dzieci młodsze), czytałyby – 5,5% (częściej dziewczynki), odpoczywałyby – 2,7%. 36,7% dzieci chodziło na zajęcia pozaszkolne: sportowe – 32,3%, języki obce – 22,1%, artystyczne – 18,7%, korepetycje – 16%, zajęcia w parafii – 2,6%, inne – 8,4%. 87,8% chciałoby uczestniczyć w zajęciach, gdyby zorganizowano je w ich miejscowościach, głównie w sportowych – 47,6%, artystycznych – 13,5%, kółkach zainteresowań – 5,4%, konkursach i olimpiadach – 3,8%, języków obcych – 3,6%, zabawach – 3,5%, zajęciach wyrównawczych – 1,4%, innych – 6,5%. 17,8% dzieci należało do organizacji, 4,6% wskazało ZHP, 3,8% organizacje kościelne. Po szkole dzieci odrabiały lekcje – 40,7%, uprawiały sport – 30,1%, bawiły się w domu – 8,9%, pomagały rodzicom – 7%, oglądały telewizję – 5,2%, słuchały muzyki – 1,4%, inne zajęcia wymieniło 5,6%. Dzieci spotykały się z rówieśnikami w domu własnym lub kolegów – 27,5%, koło szkoły, remizy – 22,2%, na podwórku – 12,2%, w sklepie i pod sklepem – 4,8%, w klubie, na dyskotece, zabawie – 4,7%, w innych miejscach – 9,5%.

Deskryptory TESE: dziecko, obszar wiejski, środowisko społeczno-kulturowe, poziom życia, pedagogika czasu wolnego
TESE descriptors: child, rural area, socio-cultural environment, standard of living, leisure education
Publikacje:
  • Fatyga, B. (1999). Dzieci wiejskie i ich problemy. Remedium, 12, 18-20.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"