BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dzieci wobec stereotypów płci
Instytucja:
Data: [2009]
Badacz: Joanna Maria Garbula
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: W jakim stopniu dzieci podzielają stereotypy płci kulturowej zdefiniowane przez dorosłych? Czy dzieci poznają wcześniej cechy stereotypowe przypisywane mężczyznom i kobietom? Które stereotypy dzieci znały najlepiej? Czy zakres znajomości stereotypów rodzaju wykazuje wraz z wiekiem dzieci tendencję wzrostową? W badaniu zastosowano Miarę Stereotypów Płci (SSM II) we własnej adaptacji. Badaniem objęto 985 dzieci, w tym 481 dziewczynek i 504 chłopców. Wśród badanych znalazły się dzieci w wieku pięciu lat (13 osób), sześciu lat (381 osób), uczniowie różnych klas szkoły podstawowej (544) oraz uczniowie klas drugich gimnazjum (47). Badanie przeprowadzono w szesnastu przedszkolach, trzydziestu ośmiu szkołach podstawowych i dwóch gimnazjach z północno-wschodniej Polski. Wyniki badania pozwoliły potwierdzić tezę, zgodnie z którą dziewczynki i chłopcy uczą się stereotypów w tym samym tempie, a przy tym mają tendencję do wcześniejszego przyswajania stereotypów męskich niż kobiecych. Badane dzieci znały zatem lepiej stereotypy dotyczące męskości niż żeńskości – wartość wskaźnika dla stereotypu męskiego wyniosła 13,4, a dla żeńskiego – 11,9. Różnica ta była szczególnie widoczna w grupie pięciolatków, nieznacznie wśród gimnazjalistów. Wśród cech stereotypu męskości badani najlepiej znali atrybuty: silny, agresywny i okrutny, najsłabiej zaś – solidny, logiczny. Dzieci przyswajały sobie również stosunkowo wcześnie cechy stereotypowo kobiece w postaci: słaby, wdzięczny i łagodny, natomiast słabo kojarzono jeszcze z kobietą cechy pobudliwy, wredny i lekkomyślny. W przypadku niektórych cech nie wystąpiły jednoznaczne skojarzenia z płcią. Porównanie wyników badania z wynikami uzyskanymi w badaniach międzynarodowych z lat 70. i 90. z zastosowaniem tego samego narzędzia badawczego (Williams, Bennett, Best, 1975; Best i inni, 1977; Williams, Best, 1990) ujawniło, że polskie pięciolatki zajęłyby drugie miejsce po Pakistanie i przed Anglią pod względem stereotypu męskości (11,2) oraz równorzędne miejsce z Norwegią i Indiami pod względem stereotypu kobiecości (8,8).

Deskryptory TESE: równość płci, płeć, płeć męska, płeć żeńska, kultura, edukacja przedszkolna, szkoła podstawowa, gimnazjum, wiek wstępowania do szkoły, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej
TESE descriptors: gender equality, gender, male, female, culture, pre-primary education, primary school, lower secondary, school starting age, transition from pre-primary to primary education
Publikacje:
  • Garbula, M.J. (2009). Dzieci wobec stereotypów płci. Forum Oświatowe, 1(40), 53-69.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"