Abstrakt: |
Celem badania było określenie relacji nauczyciel – uczeń widzianych oczami uczniów. Badaniem ankietowym objęto 407 uczniów z losowo wybranych szkół, w tym 177 z klas siódmych i ósmych szkół podstawowych (SP nr 1 i SP nr 4 w Tarnobrzegu, SP nr 1 i SP nr 11 w Stalowej Woli) oraz 230 z klas drugich i trzecich szkół ponadpodstawowych (LO im. M. Kopernika w Tarnobrzegu, SLO w Stalowej Woli, Zespół Szkół w Tarnobrzegu). Na pytanie, czy lubisz swoją szkołę, 3,4% uczniów SP i 5,6% szkół ponadpodstawowych odpowiedziało: bardzo lubię, 71,8% i 60,9%: lubię bądź raczej lubię, 22,6% i 29,6%: nie lubię bądź raczej nie lubię, 2,2% i 3,9%: nienawidzę. Na pytanie o postawy przyjmowane przez nauczyciela wobec ucznia 46,3% i 87,8% odpowiedziało, że traktują ich z góry, 67,8% i 49,6% – że zwracają się do nich bezpośrednio, 19,8% i 12,6% – że chętnie z nimi chwilę rozmawiają. W pytaniu o doświadczanie szacunku i akceptacji ze strony nauczycieli 41,8% i 57,8% wskazało, że doświadczają tego od nielicznych nauczycieli, 46,9% i 30% – od wielu nauczycieli, 18% i 13,8% – że czują się obrażani przez nauczycieli, 14,7% i 33% – że czują się lekceważeni. 54,2% i 54% stwierdziło, że w ich szkole nie ma nauczycieli, do których mogliby się zwrócić z problemami. W szkole lubianymi przez nauczycieli czuło się 9,6% i 7%, 33,9% i 27,4% czuło się lubianymi przez większość, 20,9% i 13,5% przez prawie połowę, 32,2% i 43% tylko przez niektórych. 61% uczniów SP i 58,3% uczniów szkół ponadpodstawowych stwierdziło, że sposób, w jaki są odpytywani i oceniani, motywuje i mobilizuje ich do uczenia się. |