BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Relacje uczeń – nauczyciel
Instytucja:
Data: 1999
Badacz: Beata Biernacka, Ewa Ostrowska
Abstrakt:

Celem badania było określenie relacji nauczyciel – uczeń widzianych oczami uczniów. Badaniem ankietowym objęto 407 uczniów z losowo wybranych szkół, w tym 177 z klas siódmych i ósmych szkół podstawowych (SP nr 1 i SP nr 4 w Tarnobrzegu, SP nr 1 i SP nr 11 w Stalowej Woli) oraz 230 z klas drugich i trzecich szkół ponadpodstawowych (LO im. M. Kopernika w Tarnobrzegu, SLO w Stalowej Woli, Zespół Szkół w Tarnobrzegu). Na pytanie, czy lubisz swoją szkołę, 3,4% uczniów SP i 5,6% szkół ponadpodstawowych odpowiedziało: bardzo lubię, 71,8% i 60,9%: lubię bądź raczej lubię, 22,6% i 29,6%: nie lubię bądź raczej nie lubię, 2,2% i 3,9%: nienawidzę. Na pytanie o postawy przyjmowane przez nauczyciela wobec ucznia 46,3% i 87,8% odpowiedziało, że traktują ich z góry, 67,8% i 49,6% – że zwracają się do nich bezpośrednio, 19,8% i 12,6% – że chętnie z nimi chwilę rozmawiają. W pytaniu o doświadczanie szacunku i akceptacji ze strony nauczycieli 41,8% i 57,8% wskazało, że doświadczają tego od nielicznych nauczycieli, 46,9% i 30% – od wielu nauczycieli, 18% i 13,8% – że czują się obrażani przez nauczycieli, 14,7% i 33% – że czują się lekceważeni. 54,2% i 54% stwierdziło, że w ich szkole nie ma nauczycieli, do których mogliby się zwrócić z problemami. W szkole lubianymi przez nauczycieli czuło się 9,6% i 7%, 33,9% i 27,4% czuło się lubianymi przez większość, 20,9% i 13,5% przez prawie połowę, 32,2% i 43% tylko przez niektórych. 61% uczniów SP i 58,3% uczniów szkół ponadpodstawowych stwierdziło, że sposób, w jaki są odpytywani i oceniani, motywuje i mobilizuje ich do uczenia się.

Deskryptory TESE: relacja nauczyciel – uczeń, uczeń, nauczyciel, szkoła podstawowa, szkoła średnia
TESE descriptors: teacher-student relation, pupil, teacher, primary school, secondary school
Publikacje:
  • Biernacka, B. i Ostrowska E. (1999). Relacje uczeń – nauczyciel. Sedno : biuletyn informacyjny Ośrodka Doskonalenia Pedagogicznego w Tarnobrzegu, 3, 27-29.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"