BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Relacje sprawności fizycznej i wyników w nauce szkolnej uczniów ze szkół podstawowych w Białej Podlaskiej
Instytucja:
Data: kwiecień 2009 – czerwiec 2009
Badacz: Marta Mandziuk
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: jaki jest poziom sprawności fizycznej badanych z uwzględnieniem wieku i płci; jakie wyniki w nauce szkolnej osiągają badani w obrębie wieku i płci; czy istnieją zależności i jakie między sprawnością fizyczną a wynikami w nauce uczniów w poszczególnych klasach i w obrębie płci. Do zebrania materiału badawczego zastosowano metodę sondażu diagnostycznego oraz Międzynarodowy Test Sprawności Fizycznej. W badaniu wzięli udział uczniowie z dwóch celowo wybranych szkół podstawowych (nr 2 i nr 9) w Białej Podlaskiej – obie placówki były zlokalizowane w sąsiednich osiedlach mieszkaniowych oraz posiadały zbliżone do siebie warunki lokalowe i boiska sportowe. W pierwszym etapie przeprowadzono pomiar sprawności fizycznej badanych. Łącznie w badaniu wzięło udział 740 osób z 26 oddziałów klas IV-VI (w tym 51,58% stanowiły dziewczęta). Większość uczennic prezentowała średni poziom sprawności fizycznej. Jednocześnie zanotowano, że odsetek dziewcząt o wysokiej sprawności malał odwrotnie proporcjonalnie do ich wieku. Wśród chłopców również zaobserwowano największy odsetek uczniów ze średnią sprawnością fizyczną, natomiast odsetek tych z wysoką sprawnością wzrastał proporcjonalnie do ich wieku. Analiza wyników pozwoliła stwierdzić istotne statystycznie różnice w wynikach w nauce szkolnej między dziewczętami a chłopcami z wysoką sprawnością fizyczną (dziewczęta uzyskały wyższą średnią ocen).

Autorskie słowa kluczowe: wyniki w nauce, sprawność fizyczna
Author's Keywords: academic performance, physical fitness
Deskryptory TESE: sprawność, wychowanie fizyczne, rozwój fizyczny, rozwój dziecka, postępy w nauce, szkolnictwo podstawowe, szkoła podstawowa
TESE descriptors: efficiency, physical education, physical development, child development, study progress, primary education, primary school
Publikacje:
  • Mandziuk, M. (2012). Relacje sprawności fizycznej i wyników w nauce szkolnej uczniów ze szkół podstawowych w Białej Podlaskiej. Rozprawy Społeczne, 1, 146-153.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"