Tytuł badania: |
Relacje sprawności fizycznej i wyników w nauce szkolnej uczniów ze szkół podstawowych w Białej Podlaskiej |
Instytucja: |
|
Data: |
kwiecień 2009 – czerwiec 2009 |
Badacz: |
Marta Mandziuk |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: jaki jest poziom sprawności fizycznej badanych z uwzględnieniem wieku i płci; jakie wyniki w nauce szkolnej osiągają badani w obrębie wieku i płci; czy istnieją zależności i jakie między sprawnością fizyczną a wynikami w nauce uczniów w poszczególnych klasach i w obrębie płci. Do zebrania materiału badawczego zastosowano metodę sondażu diagnostycznego oraz Międzynarodowy Test Sprawności Fizycznej. W badaniu wzięli udział uczniowie z dwóch celowo wybranych szkół podstawowych (nr 2 i nr 9) w Białej Podlaskiej – obie placówki były zlokalizowane w sąsiednich osiedlach mieszkaniowych oraz posiadały zbliżone do siebie warunki lokalowe i boiska sportowe. W pierwszym etapie przeprowadzono pomiar sprawności fizycznej badanych. Łącznie w badaniu wzięło udział 740 osób z 26 oddziałów klas IV-VI (w tym 51,58% stanowiły dziewczęta). Większość uczennic prezentowała średni poziom sprawności fizycznej. Jednocześnie zanotowano, że odsetek dziewcząt o wysokiej sprawności malał odwrotnie proporcjonalnie do ich wieku. Wśród chłopców również zaobserwowano największy odsetek uczniów ze średnią sprawnością fizyczną, natomiast odsetek tych z wysoką sprawnością wzrastał proporcjonalnie do ich wieku. Analiza wyników pozwoliła stwierdzić istotne statystycznie różnice w wynikach w nauce szkolnej między dziewczętami a chłopcami z wysoką sprawnością fizyczną (dziewczęta uzyskały wyższą średnią ocen). |
Autorskie słowa kluczowe: |
wyniki w nauce, sprawność fizyczna |
Author's Keywords: |
academic performance, physical fitness |
Deskryptory TESE: |
sprawność, wychowanie fizyczne, rozwój fizyczny, rozwój dziecka, postępy w nauce, szkolnictwo podstawowe, szkoła podstawowa |
TESE descriptors: |
efficiency, physical education, physical development, child development, study progress, primary education, primary school |
Publikacje: |
- Mandziuk, M. (2012). Relacje sprawności fizycznej i wyników w nauce szkolnej uczniów ze szkół podstawowych w Białej Podlaskiej. Rozprawy Społeczne, 1, 146-153.
|