Abstrakt: |
Celem badania było określenie relacji uczniów klas początkowych z innymi uczestnikami procesu edukacyjnego, w tym z nauczycielami oraz kolegami i koleżankami z innych klas. Badaniem objęto 145 uczniów z dwóch szkół podstawowych w Krakowie: ze Szkoły Podstawowej nr 32 i Szkoły Podstawowej nr 164. Na materiał badawczy składały się rysunki wykonane przez dzieci za pomocą dowolnej techniki na temat dwóch wydarzeń mających miejsce w szkole i związanych ze spotykanymi osobami – jednego dobrego i miłego dla ucznia, drugiego zaś wspominanego źle, które wywołało smutek lub złość ucznia. Analiza uczniowskich prac plastycznych pozwoliła stwierdzić, że najczęstszym źródłem pozytywnych doświadczeń dzieci w szkole są relacje z rówieśnikami (gry zespołowe, przyjaźń, zabawa z ulubionym kolegą, otrzymanie prezentu itp.). Sytuacje takie stanowiły 48,3% wyborów. Na drugim miejscu pod względem częstości pojawiły się wydarzenia, w których brali udział zarówno rówieśnicy, jak i osoby dorosłe (wydarzenia kulturalne, wspólne wyjazdy, ulubione zajęcia podczas lekcji, ślubowanie itp.). Wypowiedzi takie stanowiły 35,9% uczniowskich prac. Wśród pozytywnych wydarzeń najrzadziej pojawiały się kontakty tylko z dorosłymi/nauczycielami (otrzymanie dobrej oceny, pochwała nauczyciela, spotkanie z ulubionym nauczycielem itp.) – stanowiły one 13,1% rysunków. Relacje z nauczycielami dominowały za to wśród nieprzyjemnych wydarzeń opisywanych przez dzieci (otrzymanie złej oceny, klasówki, otrzymanie uwagi z zachowania itp.), stanowiły 27,6% wyborów. Na kolejnym miejscu znalazły się niewłaściwe relacje z rówieśnikami (słowny konflikt z kolegą, odmówienie pomocy ze strony kolegi itp.), stanowiły 14,5% dziecięcych prac. |