Tytuł badania: |
Młodzież na rynku pracy. Ocena procesu kształcenia oraz umiejętności nabytych w trakcie nauki w szkołach średnich i wyższych |
Instytucja: |
|
Data: |
kwiecień 1998 – listopad 1998 |
Badacz: |
Piotr Bielecki, Halina Sobocka-Szczapa |
Abstrakt: |
Badanie miało na celu identyfikację barier w zatrudnianiu młodzieży w województwie łódzkim w latach dziewięćdziesiątych. Skupiono się na ocenie jakości procesu kształcenia oraz porównaniu umiejętności wykształconych w procesie dydaktycznym wymaganymi do uzyskania satysfakcjonującej pozycji zawodowej. Badaniem ankietowym objęto 417 maturzystów ze szkół ogólnokształcących i zawodowych województwa łódzkiego oraz 172 studentów kierunków ekonomicznych Uniwersytetu Łódzkiego i jednej z wyższych szkół niepublicznych w Łodzi. Wyniki badania ujawniły, że zarówno maturzyści, jak i studenci nisko ocenili proces kształcenia oraz sugerowali konieczność doskonalenia programów nauczania, szczególnie w aspekcie zwiększenia zakresu zajęć praktycznych. Młodzież i studenci prezentowali również podobną aktywność pod względem podejmowania dodatkowego kształcenia. Najczęściej dokształcano się z języków obcych, która to umiejętność była wysoko ceniona na rynku pracy. Wiedza badanych z zakresu uwarunkowań rynku pracy okazała się pełna luk, co mogło być szczególnie szkodliwe dla absolwentów wyższych uczelni. Największe braki w stosunku do umiejętności wymaganych na rynku badani prezentowali w zakresie praktycznego doświadczenia zawodowego oraz umiejętności posługiwania się językiem obcym. |
Deskryptory TESE: |
proces uczenia się, szkoła średnia, szkoła wyższa, postawa, rynek pracy, dostosowanie do potrzeb rynku pracy, młodzież |
TESE descriptors: |
learning process, secondary school, higher education, attitude, labour market, employability, youth |
Publikacje: |
- Sobocka-Szczapa, H. (1999). Młodzież na rynku pracy. Ocena procesu kształcenia oraz umiejętności nabytych w trakcie nauki w szkołach średnich i wyższych. Rynek Pracy, 6, 30-46.
|