Abstrakt: |
Badanie osiągnięć uczniów klas siódmych dotyczyło języka polskiego i matematyki, w publikacji przedstawiono tylko wyniki matematyki. Badaniem objęto wszystkich uczniów z województwa gdańskiego, około 25 tys. osób. Zastosowano test składający się z 18 pytań zamkniętych (12 z poziomu podstawowego, sześć z poziomu wyższego) i sześciu zadań otwartych (po trzy z obu poziomów), badający osiągnięcia w zakresie stosowania algorytmów oraz modelowania i matematyzacji prostych sytuacji z życia codziennego. Wyniki wykazały, że żadne z zadań nie było dla uczniów bardzo trudne (mniej niż 20% odpowiedzi prawidłowych), sześć zadań uznano za trudne (20-40%), siedem za średnio trudne (40-60%), dziewięć za łatwe (60-80%), dwa za bardzo łatwe (powyżej 80%). Najłatwiejsze okazały się zadania badające posługiwanie się znanymi wcześniej niż w klasie siódmej algorytmami, zadania badające wiedzę algorytmiczną z klasy siódmej były od nich trudniejsze; średni wynik z zadań algorytmicznych wynosił 64%; średni wynik z zadań z modelowania i matematyzacji AC – 41%; uczniowie całkiem dobrze radzili sobie z podstawowymi pojęciami z geometrii. Łatwość zadań z poziomu wyższego niż podstawowy wynosiła 22-59%; średni wynik ucznia z poziomu podstawowego wynosił 65%, za zadania zamknięte 69%, za otwarte 58%; najczęstszy wynik wynosił ponad 47%. Na wyniki mogły wpłynąć próbny charakteru testu oraz inne niż zazwyczaj warunki badania dla uczniów. |