BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wybrane aspekty efektywności lekcji wychowania fizycznego
Data: 1994 – 1995
Badacz: Barbara Bergier, Grzegorz Maluchnik
Abstrakt:

Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytania: w jakim stopniu czas lekcji wykorzystywany jest na aktywność ruchową uczniów; jaki jest przebieg intensywności lekcji wychowania fizycznego z gier zespołowych, lekkoatletyki i gimnastyki; czy obciążenie uczniów wysiłkiem fizycznym w czasie badanych lekcji WF-u było wystarczające. Pomiar metodą chronometrażu przeprowadzono w Szkole Podstawowej nr 2 w Białej Podlaskiej (jesień 1994); przeprowadzono sześć obserwacji lekcji gier zespołowych, lekkoatletyki i gimnastyki (po dwie lekcje). Pomiar częstości skurczu serca rejestrowano Sport-Testerem PE-4000 w Szkole Podstawowej nr 3 w Działdowie (wiosna 1995). Stwierdzono, że: efektywny czas ćwiczeń podczas lekcji gier zespołowych (51%) i lekkoatletyki (60%) był znacznie większy niż z gimnastyki (38%); wszystkie lekcje wywołały podobne reakcje układu krążenia u badanych uczniów; krzywe tętna miały nieregularny przebieg; charakterystyczne dla części wstępnej wszystkich lekcji było dość wysokie tętno wyjściowe i uzyskane w krótkim czasie parametry zbliżone do maksymalnych – 210, 204, 195 uderzeń na minutę (możliwy efekt montażu aparatu, obserwacji lekcji, wahań charakterystycznych dla tego okresu rozwojowego), część główna lekcji dostarczała obciążeń na zbliżonym, wysokim poziomie; najwyższe parametry intensywności badanej częstością skurczu serca zanotowano na lekcji koszykówki i lekkoatletyki, nieco niższe na lekcji gimnastyki; obciążenie wysiłkiem fizycznym w czasie badanych lekcji WF-u było wystarczające dla istotnego wpływu na rozwój wydolności uczniów.

Deskryptory TESE: wychowanie fizyczne, lekcja, medycyna człowieka, rozwój fizyczny, uczeń, szkoła podstawowa
TESE descriptors: physical education, lesson, human medicine, physical development, pupil, primary school
Publikacje:
  • Bergier, B. i Maluchnik, G. (1996). Wybrane aspekty efektywności lekcji wychowania fizycznego. Lider, 2, 18-21.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"