Tytuł badania: |
Wybór zawodu nauczyciela przedmiotów informatycznych w kontekście poszerzonej przestrzeni społecznej Internetu |
Instytucja: |
|
Data: |
marzec 2011 – maj 2011 |
Badacz: |
Janusz Janczyk |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie poziomu niezależności decyzji uczniów szkół średnich o wyborze kierunku studiów: edukacja techniczno-informatyczna (Wydział Informatyki i Nauki o Materiałach w Sosnowcu) oraz pedagogika i informatyka (Wydział Pedagogiki i Psychologii w Katowicach). Badaniem ankietowym objęto 61 osób, w tym 31 z ETI i 30 z PiI. Uzyskane dane porównano z poprzednimi edycjami badania z 2006, 2007 i 2009 roku. Tylko w 33% przypadków wybór szkoły ponadgimnazjalnej wiązał się z przyszłym zawodem badanych. 77% respondentów w wyborze kierunku studiów polegało na opinii rodziców, a odsetek ten był wysoki także w poprzednich latach. Istotne okazały się również informacje znalezione w internecie i opinia znajomych. Niemal wszyscy nauczyciele korzystali z internetu codziennie (98%) i najchętniej robili to w domu. Kierunek PiI wybierany był najczęściej z powodu preferencji zawodowych badanych, preferencje związane z wyborem ETI okazały się zmienne. Internet częściej odgrywał znaczącą rolę w wyborze kierunku studiów wśród studentów ETI niż PiI (61% w porównaniu z 27%). Informacje znalezione w internecie oceniano na dostateczny plus (PiI) lub dobry plus (ETI). |
Autorskie słowa kluczowe: |
Internet, życiowa decyzja, nauczyciel przedmiotów informatycznych |
Author's Keywords: |
Internet, life decisions, IT teachers |
Deskryptory TESE: |
nauczanie wspomagane komputerem, Internet, technika, nauczyciel przedmiotu, informatyka |
TESE descriptors: |
computer-assisted learning, Internet, technology, specialist teacher, computer science |
Publikacje: |
- Janczyk, J. (2012). Wybór zawodu nauczyciela przedmiotów informatycznych w kontekście poszerzonej przestrzeni społecznej Internetu. Edukacja – Technika – Informatyka, 2, 107-113.
|