Abstrakt: |
Celem badania było określenie podstawowych wymiarów funkcjonowania społecznego uczniów, w tym zdolnych, o różnym poziomie osiągnięć szkolnych. Objęto nim 450 uczniów szkół średnich z województwa podlaskiego i lubelskiego. Zastosowano następujące narzędzia badawcze: ankietę Osiągnięcia szkolne skierowaną do uczniów, Test Matryc Ravena dla Zaawansowanych, kwestionariusz Interpersonalne Skale Przymiotnikowe Wiggisa, Kwestionariusz Kompetencji Społecznych A. Matczak, Kwestionariusz Stylów Funkcjonowania Jednostki w Grupie K. Węgrowskiej-Rzepy. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić zależność między pewnymi wymiarami funkcjonowania społecznego a zdolnościami intelektualnymi i osiągnięciami szkolnymi uczniów szkół średnich. Uczniów o wysokich osiągnięciach szkolnych cechował współpracujący styl funkcjonowania w grupie, czyli większa chęć do pracy w zespole i dążenie do uzgadniania decyzji ze wszystkimi członkami grupy. Istotny okazał się również styl komunikowania – uczniów zdolnych o adekwatnych wynikach nauki charakteryzowała większa skłonność do okazywania podejrzliwości i braku zaufania, mniejsza umiejętność zaspokajania potrzeb innych oraz nieco mniejsza chęć okazywania innym pomocy. Natomiast uczniów zdolnych o zaniżonych osiągnięciach szkolnych cechowała silniejsza tendencja do niesienia pomocy innym, współpracy i dbania o relacje z innymi, nawet własnym kosztem. Ponadto dziewczęta o wysokich osiągnięciach częściej wykazywały powściągliwość w nawiązywaniu wielu relacji interpersonalnych (zmienna orientacja na ludzi), chłopcy o wysokich osiągnięciach zaś rzadziej od chłopców z niskimi osiągnięciami prezentowali styl komunikacji oparty na zachowaniach uległych i nieśmiałych. |