BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wybrane aspekty funkcjonowania społecznego zdolnych uczniów o zróżnicowanych osiągnięciach szkolnych
Data: 2005 – 2006
Badacz: Andrzej E. Sękowski, Anna Wołpiuk-Ochocińska
Abstrakt:

Celem badania było określenie podstawowych wymiarów funkcjonowania społecznego uczniów, w tym zdolnych, o różnym poziomie osiągnięć szkolnych. Objęto nim 450 uczniów szkół średnich z województwa podlaskiego i lubelskiego. Zastosowano następujące narzędzia badawcze: ankietę Osiągnięcia szkolne skierowaną do uczniów, Test Matryc Ravena dla Zaawansowanych, kwestionariusz Interpersonalne Skale Przymiotnikowe Wiggisa, Kwestionariusz Kompetencji Społecznych A. Matczak, Kwestionariusz Stylów Funkcjonowania Jednostki w Grupie K. Węgrowskiej-Rzepy. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić zależność między pewnymi wymiarami funkcjonowania społecznego a zdolnościami intelektualnymi i osiągnięciami szkolnymi uczniów szkół średnich. Uczniów o wysokich osiągnięciach szkolnych cechował współpracujący styl funkcjonowania w grupie, czyli większa chęć do pracy w zespole i dążenie do uzgadniania decyzji ze wszystkimi członkami grupy. Istotny okazał się również styl komunikowania – uczniów zdolnych o adekwatnych wynikach nauki charakteryzowała większa skłonność do okazywania podejrzliwości i braku zaufania, mniejsza umiejętność zaspokajania potrzeb innych oraz nieco mniejsza chęć okazywania innym pomocy. Natomiast uczniów zdolnych o zaniżonych osiągnięciach szkolnych cechowała silniejsza tendencja do niesienia pomocy innym, współpracy i dbania o relacje z innymi, nawet własnym kosztem. Ponadto dziewczęta o wysokich osiągnięciach częściej wykazywały powściągliwość w nawiązywaniu wielu relacji interpersonalnych (zmienna orientacja na ludzi), chłopcy o wysokich osiągnięciach zaś rzadziej od chłopców z niskimi osiągnięciami prezentowali styl komunikacji oparty na zachowaniach uległych i nieśmiałych.

Deskryptory TESE: relacje interpersonalne, młodzież, szkoła średnia, efekt uczenia się, uzdolniony uczeń, psychologia
TESE descriptors: interpersonal relations, youth, secondary school, learning outcome, gifted pupil, psychology
Publikacje:
  • Wołpiuk-Ochocińska i A., Sękowski, A. (2009). Wybrane aspekty funkcjonowania społecznego zdolnych uczniów o zróżnicowanych osiągnięciach szkolnych. Czasopismo Psychologiczne, 2, 57-69.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"