BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Prace międzylekcyjne ucznia wiejskiego
Data: [1999]
Badacz: Elżbieta Golonka
Abstrakt:

Celem badania było ustalenie, czy w środowisku rodzinnym ucznia pomaga się dzieciom w nauce, na czym ta pomoc polega oraz czy jest jakiś związek między pomocą w nauce a osiągnięciami dzieci w matematyce. Sondażem diagnostycznym objęto wszystkie dzieci klas I-IV oraz ich rodziców w jednej szkole wiejskiej; zastosowano kwestionariusze wywiadu dla dzieci i rodziców, dotyczące warunków i trudności napotykanych przez dzieci w uczeniu się. Zgodnie z uzykanym materiałem 38% dzieci uważało, że uzyskuje od rodziców pomoc w nauce (wyjaśnianie, podpowiadanie, zalecanie dodatkowych ćwiczeń itp., a nawet rozwiązywanie przez matki prac domowych za dzieci), takiego samego zdania było 60% rodziców; wszyscy otrzymujący pomoc z matematyki twierdzili, że udziela jej matka. Ponadto zaobserwowano związek między pomocą a osiągnięciami szkolnymi uczniów – najwyższe oceny uzyskiwały dzieci otrzymujące pomoc. Odnotowano również związek między postawami rodziców wobec pracy międzylekcyjnej ucznia a warunkami jego nauki w domu. Wykazano, że pomoc w uczeniu się matematyki uzyskiwało 35% dzieci, 28% osiągało dobre wyniki; pomoc w objaśnianiu niezrozumiałych treści z matematyki uzyskiwało 38%, dobre wyniki osiągało 30%; 38% dzieci rodzice poświęcali czas, 23% osiągało dobre wyniki; 20% uczniów korzystało z domowej biblioteczki, 15% osiągało dobre wyniki.

Deskryptory TESE: uczeń, szkoła podstawowa, obszar wiejski, proces uczenia się, matematyka, relacja rodzice – dziecko
TESE descriptors: pupil, primary school, rural area, learning process, mathematics, parent-child relation
Publikacje:
  • Golonka, E. (1999/2000). Prace międzylekcyjne ucznia wiejskiego. Nauczanie Początkowe, 3, 95-103.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"