Abstrakt: |
Celem badania było ustalenie, czy w środowisku rodzinnym ucznia pomaga się dzieciom w nauce, na czym ta pomoc polega oraz czy jest jakiś związek między pomocą w nauce a osiągnięciami dzieci w matematyce. Sondażem diagnostycznym objęto wszystkie dzieci klas I-IV oraz ich rodziców w jednej szkole wiejskiej; zastosowano kwestionariusze wywiadu dla dzieci i rodziców, dotyczące warunków i trudności napotykanych przez dzieci w uczeniu się. Zgodnie z uzykanym materiałem 38% dzieci uważało, że uzyskuje od rodziców pomoc w nauce (wyjaśnianie, podpowiadanie, zalecanie dodatkowych ćwiczeń itp., a nawet rozwiązywanie przez matki prac domowych za dzieci), takiego samego zdania było 60% rodziców; wszyscy otrzymujący pomoc z matematyki twierdzili, że udziela jej matka. Ponadto zaobserwowano związek między pomocą a osiągnięciami szkolnymi uczniów – najwyższe oceny uzyskiwały dzieci otrzymujące pomoc. Odnotowano również związek między postawami rodziców wobec pracy międzylekcyjnej ucznia a warunkami jego nauki w domu. Wykazano, że pomoc w uczeniu się matematyki uzyskiwało 35% dzieci, 28% osiągało dobre wyniki; pomoc w objaśnianiu niezrozumiałych treści z matematyki uzyskiwało 38%, dobre wyniki osiągało 30%; 38% dzieci rodzice poświęcali czas, 23% osiągało dobre wyniki; 20% uczniów korzystało z domowej biblioteczki, 15% osiągało dobre wyniki. |