BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Praca z opóźnionymi w nauce
Data: [1989] – [1990]
Badacz: Regina Różeńska, Halina Sucharowa
Abstrakt:

Przedmiotem badania były stosowane ówcześnie próby rozwiązania trudności adaptacyjnych uczniów oraz efektywność tych działań. Metody te obejmowały możliwość kształcenia się w szkole przysposabiającej do zawodu (SPZ) dla uczniów klas siódmych, opóźnionych o dwie klasy z powodu drugoroczności, i kierowanie uczniów z zaburzeniami zachowania do klas specjalnych – terapeutycznych (KST). Badanie objęło 23 uczniów skierowanych do SPZ i 40 uczniów umieszczonych w KST. Przeprowadzono je w dwóch etapach, które dzielił dwuletni odstęp, umożliwiający prześledzenie losów badanych dzieci. Uwzględniono również grupy kontrolne – 78 uczniów bez problemów adaptacyjnych oraz 265 uczniów z problemami – by określić skalę natężenia analizowanych cech młodzieży. Przeprowadzono wywiady z nauczycielami, dziećmi i rodzicami z wykorzystaniem: kwestionariusza do rozmowy z nauczycielem-wychowawcą, kwestionariusza do rozmowy z matką, kwestionariusza do rozmowy z dzieckiem. Zastosowano też psychologiczne metody diagnostyczne: WISC, WAIS, Skalę Nieprzystosowania Społecznego Pytki, Skalę Zachowań Przystosowawczych Nihiry, Kwestionariusz Aprobaty Społecznej, PPM do oceny poczucia powinności moralnej. Wyniki badania ukazały, że stosowane rozwiązania (SPZ, KST) nie dawały w praktyce zadowalających efektów. O ile uczniowie mieli możliwość uzyskania wykształcenia podstawowego, nie zachodziły pozytywne zmiany w ich rozwoju psychospołecznym – mieli nieadekwatną samoocenę, poczucie mniejszej wartości, obniżone poczucie odpowiedzialności i samokontroli, nieprzywiązywali wagi do aprobaty społecznej, cechował ich brak poszanowania norm moralno-społecznych. Można było to częściowo wiązać z negatywną selekcją do KST i pojawianiem się w rezultacie negatywnych zjawisk, jak „etykietowanie” uczniów, izolacja od pozytywnych wzorów zachowań i kumulacja niekorzystnych współoddziaływań na siebie uczniów z zaburzeniami w zachowaniu. Istniał również problem z doborem kadry pedagogicznej do pracy z trudnymi uczniami. Wątpliwości wzbudzało zbyt późne reagowanie na problemy uczniów trafiających do SPZ (bo dopiero w 15. roku życia) – wygaszenie powstałych i utrwalonych w tym czasie mechanizmów obronnych bez odpowiednich działań terapeutyczno-wychowawczych było, zdaniem autorki, niemal niemożliwe. Wskazanym rozwiązaniem była działalność dydaktyczno-wychowawcza o charakterze profilaktycznym, która likwidowałaby negatywną selekcję i przyczyniała się do lepszej adaptacji uczniów problemowych.

Deskryptory TESE: trudności w nauce, szkoła podstawowa, kształcenie specjalne, klasa wyrównawcza, liczebność klasy, samoocena
TESE descriptors: learning difficulty, primary school, special needs education, curriculum support class, class size, self-evaluation
Publikacje:
  • Sucharowa, H. i Różeńska, R. (1991). Praca z opóźnionymi w nauce. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 1, 29-32.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"