BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Preferencje czytelnicze dzieci w wieku wczesnoszkolnym
Instytucja:
Data: 1996 – 1997
Badacz: Urszula Barańska, Dorota Cichoń-Miszczyk, Anna Kanach, Katarzyna Krasoń, Beata Michalska, Jolanta Mroczek, Małgorzata Świerkot
Abstrakt:

Badanie dotyczyło czytelnictwa dzieci w wieku od 7 do 10 lat; objęto nim 85 uczniów z klas pierwszych, 58 z klas drugich, 135 z klas trzecich, 64 z klas czwartych ze szkół podstawowych w Katowicach, Sosnowcu, Zawierciu, Kędzierzynie-Koźlu, Bojkowie. Zastosowano wywiad, analizę prac plastycznych, rozmowę kierowaną, analizę kart bibliotecznych, ankietę analizującą wypowiedzi rodziców, nauczycieli, bibliotekarzy. Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano, że dzieci siedmioletnie potrafiły wymienić ulubione tematy lektur, 64% miało swojego ulubionego bohatera książkowego (Kubuś Puchatek, Tomek, Słoń Trąbalski, Calineczka, również postacie z filmów lub komiksów), 28% nigdy nie uczestniczyło we wspólnych zakupach książek, 60% czasami lub rzadko (mimo że systematyczne wyjścia do księgarni deklarowało 96,7% dorosłych), 68% nigdy nie rozmawiało o książkach z rodzicami, 100% rodziców zadeklarowało takie rozmowy; dzieci ośmioletnie kierowały się głównie szatą graficzną, 23% poszukiwało książek znanych wcześniej autorów, 63,8% wypożyczało lektury szkolne, 21,3% preferowało książki przygodowe, 17,4% o zwierzętach, 12,4% baśnie, 81% czytało wiersze (38% – Brzechwy, 40% – Tuwima), 70,7% czytało komiksy (Superman i Człowiek-Pająk – 33,4%); wśród dzieci dziewięcioletnich odnotowano wyraźniejsze różnice między preferencjami dziewcząt i chłopców; dzieci 10-letnie najczęściej wskazywały książki o przyrodzie i zwierzętach (54 wybory), przygodowe (30), historyczne (29), 33 wskazało potrzebę komizmu i rozrywki, 16 najchętniej sięgało po komiksy; 50 uczniów nie rozmawiało z rodzicami o lekturach, pozostali musieli inicjować rozmowy sami, podczas gdy prowadzenie rozmów zadeklarowało 55 rodziców, w 52 przypadkach – omawianie najciekawszych fragmentów lektury.

Deskryptory TESE: literatura dla dzieci i młodzieży, literatura, uczeń, szkoła podstawowa, polski, czytanie, umiejętność czytania
TESE descriptors: children's and youth literature, literature, pupil, primary school, Polish, reading,
Publikacje:
  • Krasoń, K. (1999). Preferencje czytelnicze dzieci w wieku wczesnoszkolnym (rekonesans badawczy). Nauczyciel i Szkoła, 2, 37-41.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"