Abstrakt: |
Celem badania była diagnoza postaw wobec wartości zdrowia w zreformowanej szkole. Badaniem objęto społeczności szkół podstawowych, gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych, w których realizowano program Szkoła Promująca Zdrowie (teren badań stanowiły placówki w województwie podkarpackim). Łącznie w badaniu uczestniczyło 420 osób (w tym uczniowie, rodzice i nauczyciele). Do zebrania materiału badawczego wykorzystano autorskie kwestionariusze ankiety, Skalę Wartości WF dla uczniów klas szóstych szkoły podstawowej, Skalę Wartości Schelerowskich (wersję D-50), a także metodę Narysuj i napisz T. Wiliamsa, N. Wettona i A. Moona. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że sposób ujmowania zdrowia był uzależniony od danego etapu edukacji szkolnej i wieku respondentów. Wykazano również na podstawie zgromadzonego materiału, że zdrowie zajmowało wysoką pozycję we wszystkich uzyskanych hierarchiach wartości, w związku z tym sformułowano wniosek o właściwych działaniach szkół promujących zdrowie. Jednocześnie zwrócono uwagę na niską ocenę w hierarchiach wartości ankietowanych uczniów oraz rodziców, dotyczących cielesności człowieka (w tym higieny, estetyki i elegancji), wyrażono więc postulat wzmocnienia działań w tym zakresie. |