BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Preferencja wartości uczniów zdolnych
Instytucja:
Data: [2008]
Badacz: Beata Łubianka, Andrzej E. Sękowski
Abstrakt:

Celem badania było określenie preferencji wartości wśród uczniów uzdolnionych matematycznie, humanistycznie, muzycznie oraz przeciętnie uczących. Analizą objęto siedem kategorii wartości: artystyczne, prestiżowe, moralne, teoretyczne, religijne, społeczne oraz ekonomiczne. W badaniu wzięło udział łącznie 120 uczniów klas drugich i trzecich liceum ogólnokształcącego; w trzech grupach znaleźli się uczniowie uzdolnieni muzycznie, matematycznie i humanistycznie, a do czwartej grupy zakwalifikowano uczniów uczących się przeciętnie. Materiał badawczy zebrano za pomocą baterii testów aksjologicznych (Opowiadania, Kwestionariusz Aksjologiczny oraz Skala Aksjologiczna). Wartości artystyczne preferowali przede wszystkim uczniowie uzdolnieni muzycznie oraz humanistycznie (różnica między nimi a uczniami uzdolnionymi matematycznie i uczącymi się przeciętnie miała charakter istotny statystycznie). Z kolei wartości prestiżowe były preferowane przede wszystkim przez uczniów uzdolnionych muzycznie i uczących się przeciętnie. W znacznie mniejszym zakresie cenili je uczniowie o zdolnościach humanistycznych i matematycznych, co może wynikać z faktu, że osoby te mają więcej trudności w osiąganiu znaczącej pozycji społecznej i umiejętności rywalizowania po ukończeniu szkoły. Wartości moralne były znacznie bardziej preferowane przez uczniów uzdolnionych ze wszystkich trzech grup niż przez osoby z grupy kontrolnej. Wartości teoretyczne znalazły uznanie osób uzdolnionych humanistycznie i matematycznie.

Deskryptory TESE: uzdolniony, uzdolniony uczeń, wartości obywatelskie, postawa, muzyka, matematyka
TESE descriptors: gifted, gifted pupil, civic values, attitude, music, mathematics
Publikacje:
  • Sękowski, A.E. i Łubianka, B. (2009). Preferencja wartości uczniów zdolnych. Przegląd Psychologiczny, 4, 409-432.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"