Abstrakt: |
Celem badania było określenie preferencji wartości wśród uczniów uzdolnionych matematycznie, humanistycznie, muzycznie oraz przeciętnie uczących. Analizą objęto siedem kategorii wartości: artystyczne, prestiżowe, moralne, teoretyczne, religijne, społeczne oraz ekonomiczne. W badaniu wzięło udział łącznie 120 uczniów klas drugich i trzecich liceum ogólnokształcącego; w trzech grupach znaleźli się uczniowie uzdolnieni muzycznie, matematycznie i humanistycznie, a do czwartej grupy zakwalifikowano uczniów uczących się przeciętnie. Materiał badawczy zebrano za pomocą baterii testów aksjologicznych (Opowiadania, Kwestionariusz Aksjologiczny oraz Skala Aksjologiczna). Wartości artystyczne preferowali przede wszystkim uczniowie uzdolnieni muzycznie oraz humanistycznie (różnica między nimi a uczniami uzdolnionymi matematycznie i uczącymi się przeciętnie miała charakter istotny statystycznie). Z kolei wartości prestiżowe były preferowane przede wszystkim przez uczniów uzdolnionych muzycznie i uczących się przeciętnie. W znacznie mniejszym zakresie cenili je uczniowie o zdolnościach humanistycznych i matematycznych, co może wynikać z faktu, że osoby te mają więcej trudności w osiąganiu znaczącej pozycji społecznej i umiejętności rywalizowania po ukończeniu szkoły. Wartości moralne były znacznie bardziej preferowane przez uczniów uzdolnionych ze wszystkich trzech grup niż przez osoby z grupy kontrolnej. Wartości teoretyczne znalazły uznanie osób uzdolnionych humanistycznie i matematycznie. |