BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Preferencja wartości instrumentalnych a religijność młodzieży
Instytucja:
Data: 2002
Badacz: Stanisław Głaz
Abstrakt:

Postawiono trzy pytania badawcze: 1. Czy płeć różnicuje niektóre aspekty religijności młodzieży studenckiej, jeśli tak, to w jakim zakresie? 2. Czy płeć różnicuje preferowane przez młodzież akademicką wartości instrumentalne, jeśli tak, to które z tych wartości? 3. Czy istnieje współzależność pomiędzy wartościami instrumentalnymi a religijnością młodzieży o różnych profilach edukacyjnych oraz jaka część zmian aspektów religijności jest wyjaśniana przez preferowane w poszczególnych grupach młodzieży wartości? Badania przeprowadzono wśród studentów Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu (46 mężczyzn, 30 kobiet), a także na Wydziale Szkoły Filozoficzno-Pedagogicznej „Ignatianum” w Krakowie (30 mężczyzn, 33 kobiety). W badaniu wzięło udział 139 osób w wieku 22-25 lat (każda z nich deklarowała uprzednio, że jest wierząca i że w ich życiu nastąpiło przeżycie religijne). Do badania wykorzystano kwestionariusz. Użyto także Skali Wartości Rokeacha, Skali Zaangażowania Religijnego Golana, Skali Poczucia Skutków Przeżycia Religijnego. Wszystkie dane poddano analizie statystycznej (m.in.: analiza wariancji). Wyniki badań dotyczą m.in. współzależności pomiędzy wartościami instrumentalnymi a religijnością młodzieży (nie zanotowano istotnych różnic pomiędzy kobietami i mężczyznami; najważniejszymi wartościami dotyczącymi religijności młodzieży były: uczciwość/prawdomówność/szczerość, odwaga/obrona własnych poglądów). Religijność studentów jest zróżnicowana (mężczyźni częściej niż kobiety pogłębiają wiarę i angażują się w sakramenty).

Deskryptory TESE: religia, młodzież, płeć, student, postawa
TESE descriptors: religion, youth, gender, student, attitude
Publikacje:
  • Głaz, S. (2005). Preferencja wartości instrumentalnych a religijność młodzieży. Paedagogia Christiana, 2, 111-124.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"