Abstrakt: |
Postawiono trzy pytania badawcze: 1. Czy płeć różnicuje niektóre aspekty religijności młodzieży studenckiej, jeśli tak, to w jakim zakresie? 2. Czy płeć różnicuje preferowane przez młodzież akademicką wartości instrumentalne, jeśli tak, to które z tych wartości? 3. Czy istnieje współzależność pomiędzy wartościami instrumentalnymi a religijnością młodzieży o różnych profilach edukacyjnych oraz jaka część zmian aspektów religijności jest wyjaśniana przez preferowane w poszczególnych grupach młodzieży wartości? Badania przeprowadzono wśród studentów Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu (46 mężczyzn, 30 kobiet), a także na Wydziale Szkoły Filozoficzno-Pedagogicznej „Ignatianum” w Krakowie (30 mężczyzn, 33 kobiety). W badaniu wzięło udział 139 osób w wieku 22-25 lat (każda z nich deklarowała uprzednio, że jest wierząca i że w ich życiu nastąpiło przeżycie religijne). Do badania wykorzystano kwestionariusz. Użyto także Skali Wartości Rokeacha, Skali Zaangażowania Religijnego Golana, Skali Poczucia Skutków Przeżycia Religijnego. Wszystkie dane poddano analizie statystycznej (m.in.: analiza wariancji). Wyniki badań dotyczą m.in. współzależności pomiędzy wartościami instrumentalnymi a religijnością młodzieży (nie zanotowano istotnych różnic pomiędzy kobietami i mężczyznami; najważniejszymi wartościami dotyczącymi religijności młodzieży były: uczciwość/prawdomówność/szczerość, odwaga/obrona własnych poglądów). Religijność studentów jest zróżnicowana (mężczyźni częściej niż kobiety pogłębiają wiarę i angażują się w sakramenty). |