BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dzieci nieakceptowane w grupie – diagnoza i analiza zjawiska
Data: 1995 – 1996
Badacz: Grażyna Paluch
Abstrakt:

Celem badania było określenie głównych przyczyn braku akceptacji dziecka w klasie szkolnej. Sformułowano następujące pytania szczegółowe: Jakie są przyczyny braku akceptacji dziecka w klasach trzecich? (zachowanie, sytuacja rodzinna); Jaka jest częstotliwość braku akceptacji? Jaka jest sytuacja społeczna dziecka nieakceptowanego w klasie? Badaniem objęto 50 uczniów z trzech klas trzecich szkoły podstawowej. Do zebrania materiału zastosowano: metodę socjometryczną Moreno, ankietę dla uczniów, obserwację uczniów, wywiad z rodzicami oraz analizę dokumentów szkolnych. Na podstawie uzyskanych danych stwierdzono, że nieakceptowanych było 22 dzieci (w tym 21 było pochodzenia robotniczego, a jedno – inteligenckiego). Odnotowano, że rodzice dzieci nieakceptowanych mieli wykształcenie podstawowe i średnie. Okazało się, że dzieci nieakceptowane miały często utrudniony przez rodziców kontakt z rówieśnikami; w jednym przypadku rodzice stwierdzili, że ich dziecko jest posłuszne; czworo dzieci było niekoleżeńskich, często wchodziło w konflikty z grupą podczas zabawy i podczas powierzonych zadań; większość dzieci nieakceptowanych miała świadomość braku akceptacji ze strony grupy; jedną z przyczyn braku akceptacji przez grupę było małe uspołecznienie, wykazywanie w niekoleżeńskości, złośliwości, arogancji, zarozumiałości; zachowanie dzieci nieakceptowanych różniło się od pozostałych i drażniło grupę swoją odmiennością; osoby nieakceptowane były rzadziej chwalone przez nauczyciela, często upominane i zawstydzane przed klasą. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono, że pozycja dziecka w strukturze nieformalnej klasy była w dużym stopniu zależna od warunków środowiskowych; dzieci akceptowane przejawiały wyższe poczucie przynależności do grupy; funkcjonowanie jednostek w grupie klasowej było uzależnione od momentu jej powstania.

Deskryptory TESE: uczeń, szkoła podstawowa, zachowania społeczne, relacje interpersonalne, osobowość, kompetencje społeczne, relacja nauczyciel – uczeń
TESE descriptors: pupil, primary school, social behaviour, interpersonal relations, personality, social competences, teacher-student relation
Publikacje:
  • Paluch, G. (1999). Dzieci nieakceptowane w grupie – diagnoza i analiza zjawiska. Nauczyciel i Szkoła, 2, 42-49.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"