BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Trudności w adaptacji zawodowej nauczycieli klas początkowych
Data: 1993 – 1996
Badacz: Jan Łysek
Abstrakt:

Badaniem nad procesem adaptacji nauczycieli klas początkowych do zawodu objęto 160 nauczycieli. Badani wymieniali 89 rodzajów trudności w adaptacji do zadań zawodowych, które dotyczyły: zbyt dużej liczby uczniów – 45%, trudnych warunków lokalowych szkół – 36%, pracy szkoły na dwie i trzy zmiany – 30%, braków wyposażenia w środki dydaktyczne – 29%, częstych zmian programowych – 26%, niewłaściwego podejścia i braku opieki dyrektorów, opiekunów, doradców metodycznych – 23% (w tej grupie 83% nauczycieli odbierało doradców jako „policjantów” winnych w decydującym stopniu za niewłaściwe układy międzyludzkie w zespołach nauczycielskich; wskazywano też mało kształcące omawianie lekcji przez hospitujących), braku kursów w zakresie doskonalenia pedagogicznego i przedmiotowego – 22%, trudności w kontroli i ocenie osiągnięć szkolnych uczniów – 15%, ciągłego zwiększania zakresu obowiązków – 14%, innych kwestii – 7%. Młodzi nauczyciele podkreślali swoją bezradność wobec zachowań uczniów, mieli kłopoty z utrzymaniem dyscypliny, mieli wrażenie negatywnego bilansu interakcji z uczniami; często mieli poczucie społecznej niższości, kobiety podkreślały nieatrakcyjność, mężczyźni niską pozycję materialną i towarzyską; większość badanych czuła się skrępowana przepisami i poddawana stałemu dozorowi, uzależniona od administracji oświatowej, działania innowacyjne były torpedowane; badani nie dostrzegali swojego uzależnienia od autorytetów naukowych; wielu akceptowało i poszukiwało wzorców i modeli konspektu, lekcji, algorytmu na sukces uczniów; badani dostrzegali rozbieżności między teorią a praktyką. Trudności w adaptacji w zespole nauczycielskim: 20% wskazywało przejawy napięć i zatargów w gronie pedagogicznym; konflikty dotyczyły głównie zabiegania o korzyści; około 25% badanych oskarżało współpracowników o intryganctwo i plotkarstwo; 10% uznawało swój zespół nauczycielski za skłócony, nie mogli liczyć na zrozumienie i życzliwość. Trudności w adaptacji w środowisku lokalnym zgłosiło tylko trzech badanych.

Deskryptory TESE: nauczyciel, zawód nauczyciela, kariera zawodowa, staż pracy, szkoła podstawowa, warunki pracy
TESE descriptors: teacher, teaching profession, career, seniority, primary school, working conditions
Publikacje:
  • Łysek, J. (1996). Trudności w adaptacji zawodowej nauczycieli klas początkowych. Nauczyciel i Szkoła, 1/2, 63-71.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"