BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Trudności w czytaniu i pisaniu a pojęcie symetrii u dzieci
Data: [1993]
Badacz: Barbara Pilipczuk
Abstrakt:

Celem badania było określenie poziomu rozumienia pojęcia symetrii w dwóch grupach wiekowych (w klasie przedszkolnej i pierwszej), skuteczności dwóch metod nauczania pojęcia symetrii (papierowej i lustrzanej) oraz typów figur, w których rozpoznawaniu dzieci odnosiły największe sukcesy. Badanie miało formę eksperymentu dydaktycznego, składającego się z dwóch etapów, z których pierwszy polegał na nauczaniu, drugi zaś na testowaniu metod. Do badania wylosowano trzy grupy składające się z klasy przedszkolnej i pierwszej, z których dwie były eksperymentalne (w jednej nauczano metodą papierową, w drugiej lustrzaną), jedna zaś kontrolna. W badaniu wykorzystano zestaw do nauczania składający się z 16 figur oraz zestaw do testowania składający się z 48 figur. Wyniki badania ujawniły istotny statystycznie wzrost recepcji pojęcia symetrii wraz z wiekiem badanych. Potwierdził to zwłaszcza wzrost osiągnięć w grupie kontrolnej, choć prawdopodobieństwo sukcesu w grupach eksperymentalnych było znacznie większe. Zanotowano jedną istotną statystycznie różnicę w efektywności metod nauczania pojęcia symetrii – metoda papieru okazała się skuteczniejsza w przypadku nauczania figur symetrycznych względem punktu (P-typ) w klasie przedszkolnej. Pomimo braku istotności metoda papierowa dała dobre efekty w nauczaniu figur niesymetrycznych A-typowych, a metoda lustra – w nauczaniu figur symetrycznych H-typowych w klasie pierwszej. W klasie przedszkolnej zanotowano lepsze efekty w rozpoznawaniu figur niesymetrycznych z nieznaczną preferencją figur asymetrycznych (A-typ). Wśród figur symetrycznych dzieci lepiej identyfikowały figury symetryczne wertykalnie niż horyzontalnie. W klasie pierwszej wszystkie typy figur rozpoznawane były z takim samym powodzeniem – wyjątkiem była klasa nauczana metodą lustrzaną, w której wśród figur symetrycznych lepiej rozpoznawane były figury wertykalne niż horyzontalne.

Deskryptory TESE: czytanie, pisanie, trudności w czytaniu, trudności w nauce, rozwój poznawczy
TESE descriptors: reading, writing, reading difficulty, learning difficulty, cognitive development
Publikacje:
  • Pilipczuk, B. (1993). Trudności w czytaniu i pisaniu a pojęcie symetrii u dzieci. Opieka, Wychowanie, Terapia, 3, 17-23.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"