BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Studia podyplomowe – wybór czy konieczność?
Data: styczeń 1999
Badacz: Barbara Minkiewicz
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu pomiaru korzyści zawodowych z ukończenia studiów podyplomowych na kierunku zarządzanie firmą, zgromadzenia materiału wyjściowego do doskonalenia tych studiów, a także identyfikacji motywów ich podejmowania. Badaniem ankietowym objęto 302 absolwentów Wyższej Szkoły Biznesu – National Louis University w Nowym Sączu, rozpoczynających studia w latach 1994-1997, uzyskano 70 odpowiedzi (wyniki badania uznano za niereprezentatywne i potraktowano je jako studium przypadku). Wśród respondentów było prawie 76% mężczyzn; 60% stanowili inżynierowie; 80% było absolwentami studiów dziennych; prawie 76% respondentów studia sfinansował pracodawca; ponad 38% podjęło studia podyplomowe po upływie 15 lat i więcej od studiów wyższych; 65% pracowało w sektorze publicznym, prawie 60% zajmowało się działalnością produkcyjną; po prawie 1/3 pracowało w firmach państwowych oraz w sprywatyzowanych, blisko 36% w firmach zatrudniających powyżej dwóch tys. osób; około 36% zarabiało 1001-2000 zł. Wykazano, że głównymi motywami podjęcia studiów były: rozwój zawodowy – około 52% wskazań, wytypowanie przez zakład pracy – 41%, możliwość awansu – około 34%. Dla 39% głównym motywem podjęcia studiów na WSB-NLU był prestiż uczelni. Największe rozbieżności na niekorzyść między oczekiwaniami a rzeczywistością w zakresie realizacji programu dotyczyły marketingu – 32,9%, na korzyść – finansów – 30%. Według badanych wykładowcy powinni częściej stosować studia przypadków (jako najbardziej efektywne oceniło je ponad 61%, mniej niż 1/5 wskazała, że stosowane są często), rzadziej – wykłady (prawie 87% i 37%); według ponad 70% wykładowcy byli otwarci na propozycje słuchaczy. 79% uważało, że program powinni realizować zarówno naukowcy, jak i praktycy. Prawie 43% oceniło wysoko lub bardzo wysoko przyswojenie wiedzy w trakcie studium, 37% zdobycie umiejętności zaangażowania wiedzy w praktyce, około 1/3 wzrost aktywności i zaangażowania w pracy oraz mobilności zawodowej. Największą trudnością dla 40% badanych był brak czasu. Po ukończeniu studiów podyplomowych 74% kontynuowało pracę w tym samym miejscu; liczba badanych zajmujących stanowiska kierownicze wzrosła z 27% do 40%; 60% miało wynagrodzenie na tym samym poziomie, ponad 44% nie widziało perspektywy awansu, 1/3 wzrostu prestiżu, niecała 1/2 sygnalizowała nieznaczną poprawę; lepiej oceniali swoje szanse absolwenci z lat 1995-1997. Na podstawie wyników sformułowano postulaty dotyczące organizacji studiów podyplomowych dla bardziej jednorodnych grup, upraktycznienia oferty, modyfikacji organizacji oraz metod realizacji zajęć, dostosowania do przyszłych zmian demograficznych.

Deskryptory TESE: wybór studiów, kształcenie i szkolenie zawodowe, kariera zawodowa, praca, motywacja, doskonalenie zawodowe w toku pracy
TESE descriptors: choice of studies, vocational education and training, career, labour, motivation, in-service training
Publikacje:
  • Minkiewicz, B. (1999). Studia podyplomowe – wybór czy konieczność? Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 14, 88-102.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"