Abstrakt: |
Przedmiotem badania były motywy podjęcia studiów pedagogicznych. W badaniu uczestniczyło 132 respondentów studiujących na różnych kierunkach pedagogicznych. 59 osób podjęło studia pedagogiczne ze względu na chęć pomocy ludziom, 35 – z powodu aspiracji do stopnia magistra, 15 osób chciało pracować jako pedagodzy, ośmiu ankietowanych uważało, że dzięki studiom pedagogicznym łatwiej znajdą pracę. Siedmiu respondentów przyznało, że wybór studiów był przypadkowy. Sześć osób podjęło studia pedagogiczne, bo były one przydatne w ich pracy zawodowej. Pięciu ankietowanych uważało, że pedagogika jest łatwiejsza niż inne kierunki studiów. Dwie osoby zadeklarowały zainteresowanie zagadnieniami pedagogicznymi, tyle samo badanych zdecydowało się na studia pedagogiczne, by móc uczyć się dalej po studiach licencjackich. Jedna osoba zadeklarowała, że studia pedagogiczne dają jej duże możliwości rozwoju. Respondentów pytano o ich hierarchię wartości (w tym o miejsce wartości pomagania ludziom). Na podstawie odpowiedzi powstał system wartości cenionych przez studentów kierunków pedagogicznych (według rangi): rodzina, zdrowie, miłość, przyjaźń, wykształcenie, praca, wiara, pomaganie ludziom, wartości materialne. 83 respondentów zadeklarowało, że gdyby mieli do wyboru pracę dobrze płatną, ale nierozwijającą, oraz pracę niżej płatną, ale pozwalającą się rozwijać – wybraliby drugą z podanych możliwości. Mimo to 28 osób chciało pracować w zawodzie pedagoga, pozostali przyznali, że gdyby nie przyczyny geograficzne, zdrowotne albo społeczne, podjęliby pracę: psychologa (13 wskazań), weterynarza albo stomatologa (12), nauczyciela przedmiotu (dziewięć), biznesmena (osiem), policjanta, funkcjonariusza straży granicznej albo żołnierza (siedem), psychoterapeuty (pięć) i in. Badanych pytano o samoocenę dotyczącą kompetencji praktyczno-moralnych. 113 respondentów lubiło siebie i ludzi, 111 uważało, że z uwagą słuchali innych, 98 deklarowało, że analizują swoje zachowania, zadają pytania o słuszność postępowania. 92 badanych interesowało się światem, 91 zastanawiało się nad sposobami postępowania, 90 starało się powstrzymywać od radykalnych ocen. 75 studentów określiło siebie jako osoby empatyczne. |