Abstrakt: |
Celem badania było ukazanie roli i miejsca seminariów oraz prac magisterskich w procesie kształcenia ekonomistów i menedżerów w Szkole Głównej Handlowej; wśród problemów szczegółowych znalazły się: motywy wyboru tematu pracy; kwestia selektywności rekrutacji na seminarium; rola promotora jako opiekuna naukowego; ocena przez promotorów poziomu przygotowania studentów rozpoczynających seminarium; ocena przez promotorów przydatności oferty dydaktycznej SGH z punktu widzenia wyborów dydaktycznych magistrantów; preferencje promotorów co do profilu prac magisterskich; stosunek promotorów do kształcenia praktycznego i roli realiów w procesie kształcenia; produktywność zespołów dyscyplinarnych pod względem promocji prac magisterskich. Badaniem ankietowym objęto 208 osób prowadzących w dwóch ostatnich latach seminaria magisterskie, otrzymano 96 odpowiedzi. Wśród promotorów było ponad 1/4 profesorów, prawie 40% doktorów habilitowanych; 55 osób reprezentowało zarządzanie oraz nauki o przedsiębiorstwie, 22 ekonomię i dyscypliny pokrewne; 1/4 wypromowała ponad 20 magistrów; 46% miało aktualnie do pięciu magistrantów. 53 osoby przyjmowały studentów na seminaria według określonych kryteriów, 29% zadeklarowało kryterium zgodności tematyki z kierunkiem studiów; 43 osoby nie stosowały żadnych kryteriów, często z powodu małej liczby chętnych. Najczęściej jako motywy wyboru seminarium wskazywano zainteresowania naukowe studenta – 2/3, sugestie promotora – 3/5, modę na określoną tematykę wśród studentów – 2/5. 71% promotorów nie odczuwało satysfakcji z honorowania obciążenia dydaktycznego związanego z prowadzeniem prac magisterskich na studiach dziennych. 1/3 promotorów dostrzegała problemy we właściwej realizacji seminarium magisterskiego leżące po stronie studentów i uczelni. W przygotowaniu magistrantów promotorzy najwyżej oceniali znajomość języków obcych, niżej oceniano wiedzę ogólną i specjalistyczną oraz przygotowanie w zakresie metod i technik pracy ekonomisty/menedżera. Użyteczność przedmiotowej oferty dydaktycznej blisko 3/5 oceniło umiarkowanie pozytywnie, 1/4 negatywnie; 80% badanych zalecało swoim studentom wybór określonych przedmiotów. Blisko 40% stwierdziło, że w pracy magisterskiej powinno się równoważyć podejście teoretyczne i aplikacyjne, ponad 1/5 aprobowała przewagę charakteru aplikacyjnego. Ponad 30% zakwestionowało tezę o konieczności związków między tematem pracy magisterskiej a realiami gospodarczymi; 1/2 postulowała kwerendę danych źródłowych w firmie/instytucji, 2/5 badania empiryczne. Po blisko 40% absolwentów uzyskiwało dyplomy z zakresu finansów i bankowości oraz zarządzania i marketingu. Między udziałem w liczbie wydanych dyplomów a poszczególnymi katedrami i instytutami SGH istniały olbrzymie dysproporcje; znaczący udział miały jednostki specjalizujące się w ekonomii międzynarodowej oraz fiskalnej. Za pożądane uznano: opracowanie oddzielnego informatora o seminariach, udoskonalenie systemu wyboru promotorów, usprawnienie przepływu informacji o katedrach i promotorach; przeanalizowanie przeliczników stosowanych do obliczania wykonania pensum dydaktycznego; analizę propozycji tematów prac magisterskich zgłaszanych do informatora. |