Abstrakt: |
Celem badania było ustalenie, jak ogół nauczycieli rozumie i jak stosuje pojęcia wartościujące. Badanie dotyczyło nauczycieli polskiego, historii, biologii ze szkół średnich w województwie poznańskim i makroregionie poznańskim, pracujących w ramach programu Nowa Matura. W publikacji przedstawiono wyniki analizy ankiet wypełnionych przez 47 nauczycieli języka polskiego współpracujących z programem. Badano rozumienie 15 pojęć: bardzo dobry, dobry, dość dobry, mierny, niedostateczny, niewystarczający, poprawny, pozytywny, przeciętny, skandaliczny, słaby, świetny, wystarczający, zadowalający, znakomity; zastosowano ankietę skalowaną; badany zaznaczał na 11-stopniowej skali, gdzie lokuje dane pojęcie. Pojęcia wyrażające ocenę wysoką wyraźnie (prawie dwoma punktami) różniły się wartością średniej od grupy pojęć wyrażających ocenę średnią; między pojęciami negatywnymi a niższymi pozytywnymi nie było wyraźnej różnicy (problem punktu odrzucenia); przynajmniej 1/3 pojęć była rozmaicie rozumiana przez badanych i w zasadzie nie powinna być używana przy budowaniu kryteriów oceniania osiągnięć szkolnych, mających na celu uzyskanie porównywalności skali ocen. Analiza poszczególnych pojęć wartościujących: skandaliczny – jednoznacznie rozumiane, lokowane na najniższym progu skali; niedostateczny – lokowane najczęściej na progu pierwszym, istotna liczba osób lokowała je też wyżej lub niżej; niewystarczający – nieprecyzyjnie rozumiane, głównie lokowane na progu drugim, ale grupy lokowały je też na progach od pierwszego do piątego; mierny – dość precyzyjne, głównie drugi próg, mniej – trzeci; słaby – średnio precyzyjne, lokowane na progu drugim i trzecim, ale też na czwartym i piątym; przeciętny – mocno nieprecyzyjne, lokowane od progu drugiego do siódmego, głównie na trzecim i czwartym; wystarczający – lokowane od progu trzeciego do szóstego, mocno nieprecyzyjne; poprawny – szeroko rozumiane, rozkład odpowiedzi bardzo symetryczny, od progu trzeciego do siódmego, maksimum na piątym; zadowalający – równorzędnie lokowane na sześciu progach, wyjątkowo nieprecyzyjne; pozytywny – w miarę jednolicie rozumiane, równorzędnie lokowane na progach piątym i szóstym, mniej na czwartym i siódmym; dość dobry – wyjątkowo rozmaicie rozumiane, lokowane na progach od czwartego do siódmego; dobry – szeroko rozumiane, podobnie jak poprzednie, z przesunięciem względem niego o jeden punkt w górę; bardzo dobry – rozumiane dość precyzyjnie, z maksimum na progu dziewiątym; znakomity – wąsko rozumiane, podobnie jak poprzednie. |