BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Semantyki „tkliwa dynamika”, czyli o kryteriach oceniania
Instytucja:
Data: 1997
Badacz: Barbara Melanowicz, Klemens Stróżyński
Abstrakt:

Celem badania było ustalenie, jak ogół nauczycieli rozumie i jak stosuje pojęcia wartościujące. Badanie dotyczyło nauczycieli polskiego, historii, biologii ze szkół średnich w województwie poznańskim i makroregionie poznańskim, pracujących w ramach programu Nowa Matura. W publikacji przedstawiono wyniki analizy ankiet wypełnionych przez 47 nauczycieli języka polskiego współpracujących z programem. Badano rozumienie 15 pojęć: bardzo dobry, dobry, dość dobry, mierny, niedostateczny, niewystarczający, poprawny, pozytywny, przeciętny, skandaliczny, słaby, świetny, wystarczający, zadowalający, znakomity; zastosowano ankietę skalowaną; badany zaznaczał na 11-stopniowej skali, gdzie lokuje dane pojęcie. Pojęcia wyrażające ocenę wysoką wyraźnie (prawie dwoma punktami) różniły się wartością średniej od grupy pojęć wyrażających ocenę średnią; między pojęciami negatywnymi a niższymi pozytywnymi nie było wyraźnej różnicy (problem punktu odrzucenia); przynajmniej 1/3 pojęć była rozmaicie rozumiana przez badanych i w zasadzie nie powinna być używana przy budowaniu kryteriów oceniania osiągnięć szkolnych, mających na celu uzyskanie porównywalności skali ocen. Analiza poszczególnych pojęć wartościujących: skandaliczny – jednoznacznie rozumiane, lokowane na najniższym progu skali; niedostateczny – lokowane najczęściej na progu pierwszym, istotna liczba osób lokowała je też wyżej lub niżej; niewystarczający – nieprecyzyjnie rozumiane, głównie lokowane na progu drugim, ale grupy lokowały je też na progach od pierwszego do piątego; mierny – dość precyzyjne, głównie drugi próg, mniej – trzeci; słaby – średnio precyzyjne, lokowane na progu drugim i trzecim, ale też na czwartym i piątym; przeciętny – mocno nieprecyzyjne, lokowane od progu drugiego do siódmego, głównie na trzecim i czwartym; wystarczający – lokowane od progu trzeciego do szóstego, mocno nieprecyzyjne; poprawny – szeroko rozumiane, rozkład odpowiedzi bardzo symetryczny, od progu trzeciego do siódmego, maksimum na piątym; zadowalający – równorzędnie lokowane na sześciu progach, wyjątkowo nieprecyzyjne; pozytywny – w miarę jednolicie rozumiane, równorzędnie lokowane na progach piątym i szóstym, mniej na czwartym i siódmym; dość dobry – wyjątkowo rozmaicie rozumiane, lokowane na progach od czwartego do siódmego; dobry – szeroko rozumiane, podobnie jak poprzednie, z przesunięciem względem niego o jeden punkt w górę; bardzo dobry – rozumiane dość precyzyjnie, z maksimum na progu dziewiątym; znakomity – wąsko rozumiane, podobnie jak poprzednie.

Deskryptory TESE: kryterium oceny, polski, ocenianie, historia, biologia, nauczyciel, rozumienie
TESE descriptors: evaluation criterion, Polish, marking, history, biology, teacher, comprehension
Publikacje:
  • Melanowicz, B. i Stróżyński, K. (1997). Semantyki „tkliwa dynamika”, czyli o kryteriach oceniania. Warsztaty Polonistyczne, 1, 63-68.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"