Obserwuj
Tytuł badania: |
Self-concept and Subjective Well-being of Visually Impaired Adolescents |
Instytucja: |
|
Data: |
[2005] |
Badacz: |
Bogna Kędzierska |
Abstrakt: |
Celem badania była weryfikacja poziomu zadowolenia z życia, a także sposobu postrzegania siebie (realny obraz siebie) przez młodzież niedowidzącą. Szukano odpowiedzi na pytania: czy zaburzenia widzenia pociągają za sobą niższe samopoczucie (zadowolenie z życia), czy są jakieś znaczące różnice w postrzeganiu obrazu siebie pomiędzy dobrze widzącymi osobami i tymi, które mają problem z niedowidzeniem, jaka jest różnica pomiędzy obrazem siebie a samopoczuciem (zadowoleniem z życia) u osób z zaburzeniem widzenia. W badaniu wzięło udział 59 osób z Łodzi z problemami wzrokowymi w przedziale wiekowym: 16-20 lat (30 mężczyzn, 29 kobiet). Grupą kontrolną były osoby zdrowe, na podobnym poziomie edukacyjnym; grupa ta liczyła 60 osób (30 mężczyzn, 30 kobiet). W badaniu posłużono się: Skalą Satysfakcji z Życia – SWLS (oprac. Diener i in.), Skalą: Emocje (oprac. Wojciszke i in.), Testem Przymiotnikowym (oprac. Gough i Heilburn). Osoby z uszkodzeniem wzroku, w ostatnim z wymienionych narzędzi, wskazały więcej przymiotników, które opisywały ich samych. Wyniki badania pokazują, że osoby z uszkodzeniem wzroku deklarują podobny poziom zadowolenia z życia jak ich zdrowi koledzy (brak jest znaczącej statystycznie różnicy pomiędzy poziomem satysfakcji w obu badanych grupach). Badanie pokazuje także podobny poziom intensywności przeżywanych emocji pozytywnych i negatywnych w obu grupach. Wyniki potwierdzają natomiast różnice pomiędzy społecznym funkcjonowaniem osób zdrowych i z uszkodzeniem wzroku. |
Deskryptory TESE: |
uczeń, zdrowie, upośledzenie, upośledzenie widzenia, osobowość, dobre samopoczucie, problemy zdrowotne, postawa, badania naukowe |
TESE descriptors: |
pupil, health, disability, visual impairment, personality, well-being, health problems, attitude, research |
Publikacje: |
- Kędzierska, B. (2006). Self-concept and Subjective Well-being of Visually Impaired Adolescents. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica, 10, 17-30.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.