BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Self-concept and Subjective Well-being of Visually Impaired Adolescents
Instytucja:
Data: [2005]
Badacz: Bogna Kędzierska
Abstrakt:

Celem badania była weryfikacja poziomu zadowolenia z życia, a także sposobu postrzegania siebie (realny obraz siebie) przez młodzież niedowidzącą. Szukano odpowiedzi na pytania: czy zaburzenia widzenia pociągają za sobą niższe samopoczucie (zadowolenie z życia), czy są jakieś znaczące różnice w postrzeganiu obrazu siebie pomiędzy dobrze widzącymi osobami i tymi, które mają problem z niedowidzeniem, jaka jest różnica pomiędzy obrazem siebie a samopoczuciem (zadowoleniem z życia) u osób z zaburzeniem widzenia. W badaniu wzięło udział 59 osób z Łodzi z problemami wzrokowymi w przedziale wiekowym: 16-20 lat (30 mężczyzn, 29 kobiet). Grupą kontrolną były osoby zdrowe, na podobnym poziomie edukacyjnym; grupa ta liczyła 60 osób (30 mężczyzn, 30 kobiet). W badaniu posłużono się: Skalą Satysfakcji z Życia – SWLS (oprac. Diener i in.), Skalą: Emocje (oprac. Wojciszke i in.), Testem Przymiotnikowym (oprac. Gough i Heilburn). Osoby z uszkodzeniem wzroku, w ostatnim z wymienionych narzędzi, wskazały więcej przymiotników, które opisywały ich samych. Wyniki badania pokazują, że osoby z uszkodzeniem wzroku deklarują podobny poziom zadowolenia z życia jak ich zdrowi koledzy (brak jest znaczącej statystycznie różnicy pomiędzy poziomem satysfakcji w obu badanych grupach). Badanie pokazuje także podobny poziom intensywności przeżywanych emocji pozytywnych i negatywnych w obu grupach. Wyniki potwierdzają natomiast różnice pomiędzy społecznym funkcjonowaniem osób zdrowych i z uszkodzeniem wzroku.

Deskryptory TESE: uczeń, zdrowie, upośledzenie, upośledzenie widzenia, osobowość, dobre samopoczucie, problemy zdrowotne, postawa, badania naukowe
TESE descriptors: pupil, health, disability, visual impairment, personality, well-being, health problems, attitude, research
Publikacje:
  • Kędzierska, B. (2006). Self-concept and Subjective Well-being of Visually Impaired Adolescents. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica, 10, 17-30.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"