Abstrakt: |
Badanie miało na celu analizę semiologiczną prasy młodzieżowej. W warstwie teoretycznej badania oparto się przede wszystkim na perspektywie Rolanda Barthes'a. Wśród analizowanych tytułów znalazły się: Bravo, Bravo Girl i Twist. Zgodnie z danymi Związku Kontroli Dystrybucji Prasy tytuły te należały do najczęściej czytanych czasopism młodzieżowych w latach 2001-2006. Wyniki analizy pozwoliły stwierdzić, że badane czasopisma oferowały swoim czytelnikom przede wszystkim szczególne wartościowanie urody zewnętrznej, cielesności, erotyki, przyjemności, mody i konwencjonalnych wyobrażeń na temat związków międzyludzkich. Można było zatem wysnuć wniosek, że poprzez wymienione czasopisma konsekwentnie socjalizowano młodzież do świata konsumpcji jako niemającego alternatywy – najlepszego, opartego na życiu bieżącą chwilą i na hedonizmie, któremu nie przeciwstawiano innych wartości. |