Abstrakt: |
Celem badania były: zaprojektowanie i modyfikacja programu wykładów z pedagogiki na studiach niepedagogicznych; rozpoznanie wstępnych oczekiwań studentów kierunków niepedagogicznych w zakresie wiedzy pedagogicznej przydatnej w przyszłej pracy nauczycielskiej; podniesienie efektywności zajęć wykładowych; uproszczenie procedury zapoznawania się studentów z wymogami przedmiotu. Badaniem sondażowym objęto dziewięć grup wykładowych 475 studentów zaocznych, wieczorowych i stacjonarnych Uniwersytetu Śląskiego (wydziały: Matematyki – Fizyki – Chemii, Biologii i Ochrony Środowiska, Filologiczny, Nauk o Ziemi). Badani z 20 zaproponowanych do realizacji bloków tematycznych mieli wybrać 10 najbardziej pożądanych. Wyniki wykazały, że podejście studentów do przedmiotu było utylitarne, zorientowane na pedagogikę stosowaną: pierwszą rangę uzyskała tematyka Szkoła jako instytucja pomocy i rozwoju. Diagnoza stanu faktycznego w zakresie społeczno-wychowawczych uwarunkowań trudności wychowawczych; drugą – Sposoby wychowania, Charakterystyka pośrednich metod wychowania; trzecią – Niepowodzenie w pedagogii, trudności w uczeniu się jako przyczyna niepowodzeń szkolnych; czwartą – Istota i właściwości osobowości młodzieży, Etapy wychowania; piątą – Utrata i kryzys tożsamości a zadania pedagogiki, przesłanki i warunki kształtowania indywidualnej tożsamości uczniów/wychowanków; siódmą – Problemy społecznej służby nauczyciela. Etos nauczyciela, jego osobowość i funkcje w procesie dydaktyczno-wychowawczym. Formy doskonalenia i samodoskonalenia; 30% badanych dostrzegło potrzebę realizacji tematyki Uniwersalne wartości humanistyczne, cele i zasady wychowania oraz Metodologia pedagogiki, charakterystyka badań pedagogicznych i pedagogicznych metod badawczych; 15% (siedemnasta i osiemnasta ranga) – tematyki Kultura organizacyjno-pedagogiczna w oświacie i wyznaczniki jej wzbogacania, Rada pedagogiczna jako kluczowy organ kolegialny szkoły, warunki jej sprawności organizacyjnej oraz wyznaczniki efektywności form publicznego kontaktu nauczycieli; 10% – tematyki Historyczny rozwój pedagogiki, przemiany w instytucji szkolnej, jej funkcjach, strukturze, stosunkach z pozaszkolnym światem od czasów antycznych do XX wieku. |