BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: W poszukiwaniu strefy najbliższego rozwoju (diagnoza i terapia dzieci z autyzmem i specyficznymi zaburzeniami rozwoju mowy i języka)
Instytucja:
Data: [2002]
Badacz: Katarzyna Markiewicz
Abstrakt:

Celem badań było ustalenie strefy najbliższego rozwoju u dzieci autystycznych. W badaniach (przeprowadzonych dwukrotnie) wykorzystano narzędzie diagnostyczne: Profil Psychoedukacyjny PEP-R. Doniesienie ilustruje profil możliwości rozwojowych dziecka z autyzmem, a także dziecka z zaburzeniem rozumienia mowy oraz ze specyficznymi zaburzeniami rozwoju mowy i języka. W badaniach wzięto pod uwagę takie kategorie jak: naśladowanie, percepcję, motorykę małą i dużą, koordynację wzrokowo-ruchową, czynności poznawcze, mowę czynną. Wyniki badań potwierdziły, że największe rozbieżności (występujące pomiędzy aktualnymi umiejętnościami a potencjałem dziecka) dotyczą motoryki dużej i czynności poznawczych. Strefą najbliższego rozwoju u dziecka autystycznego jest motoryka mała, a także koordynacja wzrokowo-ruchowa. Okazało się, że u dziecka z zaburzeniem mowy tkwi potencjał w sferze naśladowania. Wyniki badań stały się podstawą do stworzenia terapeutycznego programu stymulacji.

Deskryptory TESE: dziecko, rozwój dziecka, autyzm, specjalne potrzeby edukacyjne, zaburzenia rozwoju języka
TESE descriptors: child, child development, autism, special educational needs, language impairment
Publikacje:
  • Markiewicz, K. (2003). W poszukiwaniu strefy najbliższego rozwoju (diagnoza i terapia dzieci z autyzmem i specyficznymi zaburzeniami rozwoju mowy i języka). Psychologia Rozwojowa, 5, 103-111.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"