Abstrakt: |
Celem badań było ustalenie strefy najbliższego rozwoju u dzieci autystycznych. W badaniach (przeprowadzonych dwukrotnie) wykorzystano narzędzie diagnostyczne: Profil Psychoedukacyjny PEP-R. Doniesienie ilustruje profil możliwości rozwojowych dziecka z autyzmem, a także dziecka z zaburzeniem rozumienia mowy oraz ze specyficznymi zaburzeniami rozwoju mowy i języka. W badaniach wzięto pod uwagę takie kategorie jak: naśladowanie, percepcję, motorykę małą i dużą, koordynację wzrokowo-ruchową, czynności poznawcze, mowę czynną. Wyniki badań potwierdziły, że największe rozbieżności (występujące pomiędzy aktualnymi umiejętnościami a potencjałem dziecka) dotyczą motoryki dużej i czynności poznawczych. Strefą najbliższego rozwoju u dziecka autystycznego jest motoryka mała, a także koordynacja wzrokowo-ruchowa. Okazało się, że u dziecka z zaburzeniem mowy tkwi potencjał w sferze naśladowania. Wyniki badań stały się podstawą do stworzenia terapeutycznego programu stymulacji. |